وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 12 سال و 1 روز سن داره

کودک من

شلوار

طرز درست کردن ژله تصویری

1391/10/6 1:54
نویسنده : وبلاگ کودک من
85,884 بازدید
اشتراک گذاری

به درخواست مامان امیر مهدی جان

کودک من

ما دو نوع ژله ي تصويري داريم.... يك مدل كه عكس عزيزان مون و يا شخصيت هاي كارتوني مورد علاقه شون و يا عكس هاي ديگه رو روي ژله ظاهر مي كنن كه خوب اين شايد زيباترين نوع ژله باشه كه فكر نمي كنم كار خونه باشه..... براي اين كار به دستگاه ها و لوازم مخصوص نياز هست..... به اين ترتيب كه پس از آماده شدن ژله، در جايي كه اصلا نور نيست يا مثل اتاق ظهور عكاسي ها نور قرمز در اون روشن هست، سطح روي ژله رو با اسپری امولوسیون پر مي كنن.... بعد نگاتيو عكس مورد نظر رو در دستگاه اگران دیسمان قرار مي دن و ژله ي امولوسیونی رو نور می دن.... در صورتي كه دستگاه آگران ديسمان نباشه مي شه البته نگاتيو تصویر مورد نظر رو روی کاغذ کالک و یا فیلم پرینت گرفت و اون رو روی ژله قرار داد و بعد از قرار دادن روي اون رو نور داد .در مرحله ي آخر روي ژله ي نور داده شده رو داروی ظهور مي زنن و بعد از نمایان شدن تصویر روی ژله، كار تموم شده.... در اين مرحله چون ما داريم كار رو روي ژله ي خوراكي انجام مي ديم ديگه نبايد داروی ثبوت عکاسی روي سطح مون بزنيم چون اين دارو سمی هست...
علاوه بر اون يك سري هم برگه هاي آماده توي قنادي ها هست كه اون ها رو مي گيرن و مثل عكس برگردون روي ژله مي چسبونن و عكس عينا منتقل مي شه..... اين ژله هم قشنگي خاص خودش رو داره.

و يك مدل هم ژله يي كه با دست نقاشي مي شه..... كه من خودم دنبال اين ژله بودم......

اما براي ژله از نوع دوم كه خودم دنبال همين بودم، ابتدا بر اساس طرح مورد نظرمون ژله ي پايه رو آماده مي كنيم..... بهتر هست ژله ي پايه به رنگ سفيد و يا رنگ هاي روشن باشه درست مثل پايه ي ژله ي خرده شيشه..... پس از درست شدن ژله ي پايه، ابتدا ما طرح مورد نظر مون رو روي كاغذ برنج، كاغذ شكري و يا كاغذ بوند bond paper و يا حتي اگر نداشتين روي كاغذ معمولي با مداد مي كشين..... مي تونين طرح رو از روي طرح مورد نظرتون كپي كنين..... سپس روي طرح رو با قلم سياه خوراكي كه از مغازه هاي لوازم قنادي مي تونين تهيه كنين يك بار ديگه دورگيري مي كنين و بعد كاغذتون رو روي ژله آرام قرار مي دين..... يك كوچولو فشار روي كاغذ ميارين و بعد با دقت و آرام كاغذ رو از روي ژله بر مي دارين..... اگر كاغذتون برنجي و يا شكري باشه، اشكالي نداره كاغذ كامل برداشته نشه چون خوراكي هست و اصلا موقع خوردن محسوس نيست.....
حالا طرح مون رو روي ژله داريم و مي تونيم اون رو مطابق الگو با قلم مو و رنگ هاي خوراكي، رنگ كنيم.....
يك توضيح راجع به قلم خوراكي non-toxic .... قلم هاي خوراكي حاوي رنگ هاي خوراكي هستن.... بعضي حتي رنگ هاي گياهي دارن.... مدلي كه براي اين ژله ها استفاده شده مارك ويلتون wilton و نوكس knox و كرايولا crayola هست..... البته من بيشتر توي متن ها كرايولا رو مي ديدم..... رنگ هاي استفاده شده براي داخل طرح رو به راحتي مي تونين با قلم موي آبرنگ كه در دستور نوكش رو به مقدار كمي الكل خوراكي آغشته مي كنن رنگ كنين..... من خودم الكل به كار نمي برم..... براي دورگيري طرحم هم به جاي قلم خوراكي از قلم موهاي نازك استفاده مي كنم كه فقط بايد دقت كنم دستم نلرزه..... و يك نكته ي مهم ديگه اين هست كه بعد از ترسيم خطوط سياه دور نقاشي ابتدا بايد بگذاريم رنگ خشك بشه و بعد رنگ هاي داخل طرح زده مي شه...

پس ما اگر خودمون بخوايم ژله ي تصويري درست كنيم به دو روش مي تونيم اين كار رو انجام بديم.....
اول اين كه روي كاغذ نرمال مثل همون a4 شكل رو اول با مداد مي كشيم و بعد روي خط ها رو يك بار ديگه با قلم موي نازك و رنگ خوراكي مشكي و يا با استفاده از قلم هاي خوراكي دورگيري مي كنيم..... روي ژله كاغذمون رو مي گذاريم و آرام بر مي داريم.... اجازه مي ديم طرح خشك بشه و بعد داخلش رو با رنگ هاي خوراكي رنگ مي زنيم.......... روش بالا

   و اما روش دوم كه اون بالا توضيح نداده بودم:
براي اين كار به كاغذ هاي خاصي به نام باند bond paper نياز داريم..... كاغذ باند يك كاغذ بسيار با كيفيت هست مانند كاغذ اسكناس..... الان فكر كنم از لوازم التحرير فروشي ها بشه اون رو در ايران تهيه كرد چون مورد استفاده ي گرافيست هاست و براي كارهاي گرافيكي استفاده ي ويژه داره..... و براي پرينترها..... در حقيقت در روش دوم ما ميايم و خودمون عكس برگردان براي ژله مي سازيم.....

به اين ترتيب كه روي كاغذ باند طرح مون رو با مداد مي كشيم.....

بعد شروع مي كنيم و با رنگ هاي خوراكي كاغذ رو رنگ مي زنيم..... ولي بايد دقت كرد كه هر رنگي رو ابتدا مي گذاريم خشك بشه و بعد رنگ بعدي رو استفاده مي كنيم.... به اين ترتيب برچسب مون آماده مي شه

براي مرحله ي بعد ژله رو از قالب جدا مي كنيم و اجازه مي ديم خوب سطحش خشك بشه چون سطح مرطوب طرح مون رو خراب مي كنه.....طرح آماده شده رو بعد از خشك كردن روي سطح ژله قرار مي ديم آروم و با دست آرام آرام فشار كوچولو مي ديم و اجازه مي ديم براي مدت 25 دقيقه تا نيم ساعت طرح روي ژله بمونه و بعد طرح رو خيلي با دقت از روي ژله جدا مي كنيم..... به هيچ عنوان در اين مرحله نبايد عجله كنيم.....چنان چه بعد از نيم ساعت هنوز طرح مون خوب روي ژله منعكس نشده بود باز مي گذاريم 15 دقيقه ي ديگه بمونه..... و بعد طرح رو جدا مي كنيم..... ژله آماده هست.....

ما ايراني ها كه هنرمون توي دنيا تكه مي تونيم از طرح هاي مينياتوري و يا خطاطي هم به اين روش استفاده کنیم

کودک من

کودک من

با تشکر از لادن جون که از سایت ترجمه کردند و در اختیار دوستان قرار دادند.

پسندها (1)

نظرات (4)

مامان محمدرهام
6 دی 91 16:02
ممنون جالب بود. راستی یلدای امسالم گذاشتم خانومی بووووووووووووووووووووووووووووووس
مامان کیان کوچولو
26 بهمن 91 13:56
عزیزم خیلی راحته .. اول : محتویات تخم مرغ هارو به آرومی از یه سوراخ کوچیک که در بالای تخم مرغ ایجاد کردیم خالی میکنیم . ( با تکون دادن یا با استفاده از یه چاقوی نوک تیز ) دوم : پوست تحم مرع هارو در آب سرد میزاریم به مدت 20 دقیقه سوم : بعد ژله هامونو سفت تر درست میکنیم مثلاً 1 بسته پودر و در ا لیوان آب جوش و روی حرارت میذاریم.. تا شفاف بشه ، و 1/4 لیوان هم آب سرد میریزیم .. و داخل تخم مرغ ها مریزیم و آروم داخل یخچال میذاریم تا سفت بشه . چهارم : وقتی که میخوایم داخل ظرف بچینیم شوروع میکنیم و پوست های تخم مرغ ها رو به آرومی میکَنیم و داخل ظرفهامون سرو میکنیم . نکته .. فقط باید در رنگهای مختلف درست کنیم تا قشنگ تر بشه ..
مریم
21 بهمن 93 13:28
سلام دوست گلم واقعاوبلاگ خوب وعالی ومفیدی داری من خودم مربی اموزش ژله تزریقی وتصویری هستم اگه سوالی داشتی درخدمتتم درسته شمابزرگ ماهستید
پروازツ
12 مرداد 94 22:25
خیلی عالی بود! خیلی خوب توضیح داده بودین. واقعا ممنون ^_^
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد