وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 23 روز سن داره

کودک من

شلوار

قصه خوب چه قصه‌ای است؟

1391/10/14 0:56
نویسنده : وبلاگ کودک من
1,829 بازدید
اشتراک گذاری

یک روانشناس معتقد است، بهترین قصه‌ها قصه‌هایی هستند که پایان مثبت و سازنده داشته باشند.

کودک من

یک روانشناس معتقد است، بهترین قصه‌ها قصه‌هایی هستند که پایان مثبت و سازنده داشته باشند.

 

دکتر مریم رئوفی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به نقش و اهمیت قصه بر شکل‌گیری شخصیت کودکان، اظهار کرد: به نظر می‌رسد قصه‌گویی از طریق بیان بر روی ساختار روانی و باور فکری فرد اثرات مثبت و سازنده دارد.

 

وی گفت: کودک از طریق یادگیری غیرمستقیم و از طریق تحلیل‌های خود می‌تواند باورهای خود را تغییر دهد و به یک باور مثبت در مورد مدنظر دست یابد.

 

رئوفی در ادامه گفت: قصه از این جهت می‌تواند نقش موثری در پرورش شخصیت کودک داشته باشد که کودک خود را به جای قهرمان قصه می‌گذارد و او سعی می‌کند از طریق همانندسازی با قهرمان داستان، ناتوانی، حقارت و احساس ضعف را از خود دور کند.

 

این دکترای مشاوره روانشناسی معتقد است: هنگامی که قهرمان داستان پیروز می‌شود کودک احساس پیروزی می‌کند و خود را به جای او می‌گذارد.

 

رئوفی ادامه داد: کودک توان درک مستقیم مسائل را ندارد و از این جهت نمی‌توان مسائل را به طور مستقیم با او در میان گذاشت، این در حالیست که از طریق قصه به طور غیر مستقیم جایگاه و موقعیت شخصیت‌های داستان را درک می‌کند.

 

وی سپس با بیان اینکه قصه می‌تواند در برقراری رابطه عاطفی بین کودک و والدین اثرگذار باشد، تأکید کرد: از این حیث قصه می‌تواند نقش موثری در بهبود رابطه کودک با والدینش داشته باشد.

 

رئوفی گفت: قدرت جاندارپنداری کودکان به حدی است که آنها در دنیای تخیلی برای حیوانات شخصیت قائل می‌شوند.

 

این دکترای مشاوره روانشناسی سپس در مورد ویژگی‌های قصه خوب سخن گفت و تصریح کرد: والدین هنگام خرید کتاب برای کودکان باید به گروه سنی درج شده بر روی کتاب توجه کافی داشته باشند و کتاب متناسب با سن کودک را برای او انتخاب کنند.

 

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: برای کودکان رده سنی 2 تا 4 ساله کتاب مصور خریداری کنند، چرا که تصاویر در این رده سنی پیام آور مطالب هستند و کودک توان درک آنها را دارد.

 

رئوفی گفت: در رده سنی زیر دو سال کتاب‌های پارچه‌ای و پلاستیکی بهترین انواع کتاب‌ها برای کودکان هستند.

 

این دکترای مشاوره روانشناسی ادامه داد: هرچه سن کودک بیشتر می‌شود تصاویر آن باید کمتر و ماهیت داستان قوی‌تر شود.

 

وی سپس در خصوص ویژگی‌های قصه خوب سخن گفت و ادامه داد: قصه خوب قصه‌ای است که پایان مثبت و سازنده داشته باشد.

 

رئوفی ادامه داد: قصه‌هایی برای کودکان مناسبند که از اول تا پایان داستان حاوی یک پیام باشند که کودک بتواند آن را به زندگی خود تعمیم دهد.

 

وی در پایان گفت: لالایی‌های دوران نوزادی اولین قصه‌هایی هستند که کودک درکشان می‌کند.

منبع: شهرزاد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد