وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 4 روز سن داره

کودک من

شلوار

عادتهای خواب در کودکان

1391/4/25 15:41
نویسنده : وبلاگ کودک من
4,091 بازدید
اشتراک گذاری

هر موجود زنده نیاز به خوابیدن دارد. این اولین فعالیت از مغز در طول زندگی اولیه است. یک کودک 40٪ از دوران کودکی اش را در خواب به سر می برد. خوابیدن برای کودکان بسیار مهم است. زیرا بطور مستقیم باعث افزایش اثرات فیزیکی و روحی می شود.

در ادامه مطلب خواب کودکان 1 ماهه تا 12 سال توضیح داده شده.

ترجمه شده از سایت رشد کودک

دو نوع متناوب از خوابیدن وجود دارد :

1- خواب آرام‌ : در طول لین نوع خواب خونی که به ماهیچه ها عرضه می شود افزایش می یابد و انرژی ذخیره می گردد. بافت ها رشد می یابند و هورمون هایی برای رشد آزاد می شوند.

2- خواب نا آرام : در طول این خواب مغز فعال است. بدن بی حرکت است. تنفس و ضربان قلب بطور نامنظم است.

یک کودک 50٪ از زمانش را در هر کدام از این دو نوع خواب به مدت 50 دقیقه می گذراند. در حدود 6 ماهگی نوع دوم خواب در حدود 30٪ از کودکان را تشکیل می دهد. وقتی کودک به مرحله پیش دبستانی رسید روند خواب حدود 90 دقیقه در هر کدام از این نوع است.

خواب کودکان 1 و 2 ماهه :

برای کودکان تازه متولد شده خوابیدن در ماههای اولیه اتفاق می افتد و روند خواب و بیدار شدن با نیازهای شیر خوردن او رابطه متقابل دارد. خواب کودکان تازه متولد شده در کل از 5/10 تا 18 ساعت در روز است. و در حدود 1 تا 3 ساعت بیدار هستند. البته دوره خوابیدن ممکن است به چند دقیقه تا چند ساعت هم برسد. در طول خوابیدن آنها اغلب فعال هستند. دست و پاهایشان حالت پرش و یا لرزیدن دارند. لبخند می زنند و عمل مکیدن را انجام می دهند.

کودکان تازه متولد شده نیازهای خود را در خواب با راه های مختلفی بیان می کنند. بعضی ها سر و صدا می کنند. گریه می کنند و یا چشمان خود را می مالند. وقتی کودکان احساس خواب می کنند بهتر است آنها را در تختخواب و یا گهوارشان قرار دهید. با اینکار آنها یاد می گیرند که خودشان بخوابند. (البته من برای دخترم اصلا دلم نمی اومد اینکار رو انجام بدم.)

بهتر است موقع خوابیدن در روز چراغ روشن و آنها در معرض سر و صدا باشند. می توانید در طول روز با آنها بازی کنید. وقتی به عصر رسید محیط آرام تر و فعالیت ها کمتر شود. (برای دخترم وقتی روز می شد چراغ ها و تلویزیون رو روشن می کردم که سر و صدا تو خونه باشه و شب که می شد چراغها و خاموش می کردم و محیط رو آرام نگه می داشتم. الان بین ساعت 12 تا 2 شب می خوابه تا فردا ساعت 11 یا 12 ظهر)

نکته های خوابیدن برای کودکان تازه متولد شده:

1- وقتی کودک کاملا خواب نیست او را در تخت و یا گهواره قرار دهید.

2- او را تشویق به خوابیدن در شب کنید.

3- الگوهای خواب او را مشاهده و علامتهای خواب آلودگی را مشخص کنید.

خواب کودکان 3 تا 11 ماه :

از 6 ماهگی بیشتر کودکان شبها می خوابند. تقریبا 70 تا 80 درصد کودکان از 6 ماهگی به بعد و یا 9 ماهگی به بعد شبها می خوابند. این کودکان تقریبا 9 تا 12 ساعت در طول شب می خوابند و 3 تا 2 ساعت و یا 1 تا 4 ساعت عن خواب کوتاهی در روز دارند. وقتی کودکان حالت خواب آلودگی دارند اگر آنها را در تختخوابشان قرار دهید به یک حالت مستقل بودن می رسند. کودکانی که به کمک والدینشان می خوابند وقتی که به خواب رفتند و والدین آنها را ترک کردند در طول شب گریه می کنند و والدینشان را می خواهند.

نکته های خوابیدن برای این نوع کودکان:

1- زمان خوابیدن را برنامه ریزی کنید و محیط اتاق را مخصوصا شب ها آماده کنید.

2- اصول و برنامه خواب منظمی را بوجود آورید.

3-محیط خواب دوستانه ای را برایش بوجود آورید.

4- کودک را تشویق کنید که بطور مستقل بخوابد.

خواب کودکان 3 تا 5 سال:

این نوع کودکان 11 تا 13 ساعت در شب می خوابند و بعد از 5 سال معمولا خواب کوتاه را ندارند. البته همه کودکان مشکلات خواب و بیدار شدن در طول شب را دارند. این نوع کودکان معمولا با ترس شبانه و کابوس روبرو می شوند. علاوه بر آن راه رفتن در خواب و ترس شدید در خواب را دارند.

نکته های خوابیدن برای این نوع کودکان:

1- برنامه خواب آنها را مشخص کنید.

2- زمان خوابیدم آرام باشید تا کودکان احساس امنیت کنند.

3- باید در یک محیطی که مخصوص خواب است بخوابند. در یک اتاق که آرام و ساکت و تاریک و بدون تلویزیون باشد.

خواب کودکان 5 تا 12 سال:

این نوع کودکان نیاز به 10 تا 11 ساعت خواب دارند. در این زمان ضروریاتی ماندد انجام تکالیف - ورزش و فعالیت های دیگری وجود دارد. علاوه بر آن کودکانی که به سن مدرسه می رسند علاقه شدید به تلویزیون و کامپیوتر و بازی های کامپیوتری و ... دارند. چیزهایی که می تواند منجر به مشکلات خواب - کابوس و ترس شبانه شود.

مشکلات خوابیدن و بی نظمی در این سن رایج است و در نتیجه منجر به مشکلات رفتاری مانند بیش فعالی و مشکلات شناختی شوند.

نکته های خوابیدن برای این نوع کودکان:

1- به این نوع کودکان درباره سلامت و عادات خوابیدن آموزش داده شود. به تاکید خواب منظم و سر وقت خوابیدن ادامه دهید و بر آن پافشاری کنید.

 2- اتاقش را تاریک و آرام و رضایت بخش درست کنید.

3- از خوردن چای و قهوه اجتناب کنند.

4- کامپیوتر و تلویزیون در اتاق خوابش نباشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (16)

بابای مهتا
25 تیر 91 22:03
سلام وقت شما به خیر و شادی
مهتای من زیبای خفته در خاک سال 89 برای همیشه از پیش ما رفت
ایشالا که شما غم نبینید و همیشه شاد شاد باشید و ممنون از اینکه قابل دونستید و به وبلاگ مهتای من هم سری زدید
بابای ملیسا
25 تیر 91 22:59
سلام . وبلاگتون مثل همیشه زیبا و قشنگ بود . وبلاگ ملیسا خانم با بیش از ده عکس جدیدش به روز شد . ممنون میشم به وبلاگ دختر گلم سری بزنید و با گذاشتن یک نظر شب های قشنگ دخترم ملیسا رو پر ستاره تر کنید . منتظر شما هستیم.
مامانی
25 تیر 91 23:59
جدا نداره؟ خیلی نازه نی نی جونت
بابای مهتا
26 تیر 91 7:50
سلام صبح زیباتون بخیر راستش قرار بود شرح ماوقع و جریانایی که برای مهتای نازنینم اتفاق افتاد و خیلی خیلی مظلومانه و با لب تشنه از پیشمون رفت رو ثبت کنم ولی وقتی شروع به نگارش می کنم راستش دستام می لرزه و اشک امونم نمی ده ولی ایشالا اگر خدا بخواد یواش یواش مطالبش رو توی وبلاگش قرار می دم.باز هم ازتون خیلی ممنونم که موجب تسلی خاطر ما می شید. ایشالا که شما و عزیزانتون همیشه سالم و سرحال و سلامت باشید.
مامان يگانه
26 تیر 91 9:46
ممنون از تبريكتون از وبتون خوشم اومد با اجازه لينكتون كردم
رایکا(پوسترساز)
26 تیر 91 10:02
سلام عزیزم تشکر از زحماتت.عکسارو دریافت کردم.چن نفر قبل از شما هستن که باید کاراشونو تحویل بدم.توی این فاصله، به سفارش شما هم کم و بیش رسیدگی میشه قربان شما
مامان علی خوشتیپ
26 تیر 91 12:38
سلام سپیده جون.خوبی؟ ما اهواز زندگی میکنیم ولی اصالتا دزفولی هستیم .خوشبختم از آشناییتون
خاله امیرحسین
26 تیر 91 18:04
سلام ممنون به پسر گلم سرزدید
مهتاب
26 تیر 91 19:00
سپیده جون ممنون خیلی آموزنده بود
مامان مهرناز
26 تیر 91 20:20
سلام سپیده جون.واقعأ مرسی از مطالب مفیدی که برامون میذاری ما هم آپ شدیما،تونستی سربزن عزیزدل فدای تو
بابای ملیسا
26 تیر 91 22:38
سلام . ممنونم که به وبلاگ ملیسا سر زدید . مامان ملیسا این لباسها رو از خیابون بهار ، نرسیده به میدون فردوسی خریده . فعلا خدا نگهدارتون
مامان زهره
27 تیر 91 11:00
سلام دوست داري عكس هاي محمد سپهر را با عمه نشيبا ببيني .خوشحال مي شم نظراتتون را بشنوم
مامان آریا
27 تیر 91 12:24
عزیزم دستور پخت آش دندونی میخواستی. نخود: 1پیمانه عدس:1پیمانه لوبیا چیتی: 1پیمانه لوبیا قرمز : 0.5 پیمانه گندم پوست کنده: 3 پیمانه (میتونی از بلغور هم استفاده کنی) گوشت حلیم شده یا آب قلم: 3 پیمانه (هر مقدار که دوست داری) پیاز داغ فراوان اینا رو همه رو جدا جدا بپز و با هم قاطی کن در آخر هم گوشت و پیاز داغ بریز و یکم که جا افتاد آبش جمع شدو لعاب دادو چند قاشق کشک و سایر ادویه ها (نمک و فلفل و ...زرد چوبه) بزن و با پیاز داغ و نعنا داغ و کشک سرو کن نوش جان
مامان بهراد
5 مرداد 91 2:17
سلام وبلاگ جالبی دارید مطالبتون خلاصه اما مفید و کامل یعنی عالیه پسر کوچولوی من هنوز دندون نداره اما هر وقت رد اورد قول میده عکساشو به شما بدم اگه تو وبلاگتون چند تا موضوع داشته باشی خیلی پر طرف دار تر میشه مخصوصا سیسمونی یا مثلا تولد ... اینا موضوعاتی هستند که مادرا خیلی درگیرشن....
الهام
8 شهریور 91 15:37
وبلاگتون خیلی مفید است ممنون ازاینکه اطلاعات مفیدتون رادراختیارماهم میگذارید
مامان ساینا
17 شهریور 91 22:20
ممنون از مطالبتون. کاش دختر 9 ماهه منم به همین راحتی می خوابید.
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد