وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 5 روز سن داره

کودک من

شلوار

بچه‌ها نباید ۲۴ساعته به مادر بچسبند

1391/12/1 8:27
نویسنده : وبلاگ کودک من
1,339 بازدید
اشتراک گذاری

آقای معتمدی روانپزشک گفت: بچه‌ها نباید 24 ساعته به مادران بچسبند اگر این گونه باشد بچه‌ها اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند.

هادی معتمدی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: استاندارد مهدکودک ها یکسری ویژگی‌هاست که از سوی معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی تأیید شده و ابلاغ می‌شود.

این روانپزشک بقیه استانداردهای مهدکودک را منوط به سن کودک دانست و افزود: باید امکانات لازم برای رشد و آموزش و پرورش بچه ها در مهد وجود داشته باشد همچنین همه کسانی که در مهدکودک کار می‌کنند باید آموزش‌های لازم را دیده باشند و بسته به تعداد کودکان، کودکیار آموزش دیده در مهد حاضر باشند تا اگر از لحاظ پزشکی مسئله ای پیش آمد مثلاً بچه‌ای زمین خورد و دستش زخمی شد، بتوانند بلافاصله اقدام کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: امکانات آموزشی مهد کودک بسته به سن کودک باید به گونه‌ای باشد که در عین اینکه کودک مهد را مثل خانه خود می‌داند آموزش های کافی و منطبق با سیاستهای آموزش کشور را ببیند تا بعدها هم بتواند آموزشهای مهد را به عنوان پیش دبستانی دنبال کند.

معتمدی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر مزایا و معایب مهدکودک گفت: مهدکودک فقط مزایاست چرا که روانپزشکان معتقدند از سن سه‌سالگی به بعد باید بچه‌ها در مهد حضور یابند و آموزشهای ابتدایی شامل آشنایی باحروف، کلمات، اشکال، احجام و همچنین ارتباط با همسالان را یاد بگیرند تا در آغاز مدرسه دچار مشکل نشوند.

این روانپزشک افزود: بچه‌ها از سه‌سالگی به بعد وارد مهد می‌شوند و حدوداً 4 سال در مهدکودک می‌مانند و روزی 3-4ساعت در مهد آموزش می‌بینند و بقیه روز را با مادر می گذرانند این قدر مزایای این چند ساعت زیاد است که می‌توان گفت معایبی ندارد تازه این زمان هم برای کودک و هم برای مادر مفید و خوب است.

معتمدی گفت: بچه‌ها نباید 24 ساعته به مادران بچسبند اگر این گونه باشد بچه‌ها اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تأکید کرد: توجه بیش از حد به بچه‌ها باعث می‌شود کودکان به نوعی لوس شوند که این امر در آینده اجتماع پذیری، مسئولیت پذیری و نوبت‌پذیری آنها را کم می کند و بالطبع دچار افت تحصیلی نیز خواهند شد. 

معتمدی با ذکر این مطلب که دور بودن کودک از مادر، محبت مادر را بیشتر می‌کند افزود:در این حالت عادی شدن مادر، به نیاز به مادر تبدیل می‌شود. در ضمن مادران نیز ساعاتی دارند تا به آرامش برسد و حالت بیزاری از بچه‌داری در آنها کم می‌شود و توانایی شان برای رسیدگی به بچه بیشتر می‌شود.

این روانپزشک به مادران شاغل که فرزندانشان ساعات بیشتری را در مهد می‌گذرانند    پیشنهاد کرد: مهد کودک باید نزدیک محل کار مادر باشد تا مادر هنگام ظهر، یک ساعت را با بچه خود بگذراند و دوباره کودک 4-3 ساعت را در مهد بماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به مهدکودک‌ها نیز توصیه کرد: مهدکودک‌ها باید برای این بچه‌ها برنامه‌های ویژه تری در نظر بگیرند تا دوری از مادر به مدت طولانی‌تر، افسردگی و اضطراب کمتری در این دسته از کودکان ایجاد کند.

این روانپزشک، به مادرها و پدرهایی که از رفتن بچه ها به مهدکودک می‌ترسند پیشنهاد داد: در روزهای آغازین مهد، مدت زمان بیشتری در مهدکودک بمانند و از کودک حمایت کنند. سعی کنند احساس خوبی از مهدیار در ذهن بچه ایجاد کنند همچنین پدرها حمایت بیشتری از مادرانی که تمام وقت کار می‌کنند، داشته باشند.

منبع:شهرزاد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مامان پریسا
1 اسفند 91 18:01
ممنون سپیده جون این مطلب خیلی خوب بود.
مامان محمدرهام جون
2 اسفند 91 9:27
عالی بود
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد