وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 27 روز سن داره

کودک من

شلوار

حرف زدن کودکان در خواب

1391/4/28 8:42
نویسنده : وبلاگ کودک من
18,057 بازدید
اشتراک گذاری

حرف زدن در خواب برای کودکان یک امر عادی است.

بعضی از کودکان حتی در خواب راه هم می روند. کودکان و بزرگسالان هر 1 یا 2 ساعت برای خود رویایی را دارند که همان خواب دیدن است. اما بیشتر ما وقتی خواب می بینیم آن را به خاطر نمی آوریم. یکی از دوستان تعریف می کرد که پسر 4 ساله اش در خواب حرف می زند و چیزهای خارق العاده ای می گوید. گاهی بیرون از اتاقش می نشستم و تمام حرفهایش را گوش می دادم. او چیزهایی مانند این را می گفت: "نه . من اون یکی که صورتیه می خوام. لطفا اون صورتی رو بده." و یا " گربه کفش پوشیده چون پاهاش سردن. اسم این گربه اقا موشه هست." وقتی صبح از او درباره این مطالب می پرسیدم او چیزی را به یاد نمی آورد.

هر شب وقتی که خواب هستیم بدن ما کارهای شگفت انگیزی انجام می دهد. از فعالیتهای روزانه گرفته تا آزاد کردن هورمن رشد به سیستم بدن ما. در این زمان مغز ما یک نوع اطلاعاتی که ما در طول روز انجام می دادیم را جمع آوری می کند.

مشکلات خواب مانند : راه رفتن در خواب - کابوس و حرف زدن در خواب وجود دارد. حرف زدن در خواب ضرر خیلی کمتری برای شخص دارد اما می تواند اشخاصی را که کنارش خوابیده اند اذیت کند. قسمتی از حرف زدن در خواب می تواند از حرفهای کوچک تا مکالمات طولانی باشد. حتی ممکن است آن شخص فریاد هم بزند و اطرافیانش را بترساند. اصطلاح پزشکی برای این نوع افراد سمینلکو است. بچه ها نسبت به بزرگسالان بیشتر در خواب حرف می زنند زیرا مغز آنها هنوز کامل نشده و روند خواب آنها هم کامل نیست. درست است که حرف زدن در خواب باعث نگرانی والدین می شود اما اغلب بی خطر است. و آن بخشی از خواب بی نظم است و باعث می شود که فرد ذخایر خواب درست را از دست بدهد و خواب درستی انجام نشود. این افرا را پارا بی خواب می نامیم. افراد پارا بی خواب اغلب در خواب راه می روند و یا حرف می زندد و یا دندان قروچه می کنند و یا حتی کابوس می بینند. همچنین ممکن است حرکات تند و سریعی انجام دهند. این افراد نمی توانند خواب کاملا عمیقی داشته باشند و در طول روز احساس خواب آلودگی می کنند و از نظر سلامت ضعیف می باشند.

هر شب بدن 5 مرحله از خواب را انتقال می دهد. 4 مرحله از خواب نا آرام و 1 مرحله آرام است. وقتی بدن نمی تواند از یک مرحله به مرحله دیگر حرکت کند آنها تا حدی از خوابیدن تحریک می شوند و اغلب در این افراد فیبرومیالژی وجود دارد. البته حرف زدن در خواب در روز بیشتر قابل فهم است و در خواب عمیق احتمالا شکسته و نامفهوم است.

البته دکتر سیما فردوسی این نظر را دارد :

  حرف زدن کودک در خواب ناشی از فشارهای روانی است . او حرفهایی دارد که در طول روز نمی تواند بیان کند یا فکر می کند اگر بگوید ،کسی به آنها اهمیت نمی دهد یا به دلایل دیگر تصمیم می گیرد که خاموش بماند و این حرفها واپس زده می شود. در ضمیر نا خود آگاه کودک ،کودک به دنبال راه فراری می گردد تا تا خود را از این فشار رها سازد . یکی از این راهها واکنشهایی است که در زمان خواب بروز می کند .عده ای حرف می زنند یا بعضیها راه می روند که هر دوی اینها نشانه اضطراب است . باید رابطه ای صمیمی و صحیح بین والدین و چنین کودکانی به وجود بیاید . مثلا: شبها مادر کنار فرزندش بخوابد چون بچه ها شبها بیشتر صحبت میکنند. مادر کنار فرزندش بخوابد و صحبت کند و اجازه دهد تا فرزندش هم با اودر دل کند. در این صورت می تواند به ذهن و درون فرزندش نفوذ کند . هنگام حرف زدن کودک در خواب والدین هرگز سعی  نکنند که او را بیدار کنند بلکه باید به حرفهایش با دقت گوش کنند . معمولا جمله هایی تکرار می شود . بچه هایی که در خواب حرف می زنند .معمولا کلمات یا جمله هایی را تکرار می کنند و ما می توانیم ازهمان جمله یا کلمه استفاده کنیم وبه مشکل کودک پی ببریم . احتمال دارد مشکل کودک در رابطه با همان کلمات یا جملات کلیدی باشد که می توانیم آنها را استخراج کنیم و مشکل را از میان برداریم.

مورد دیگر این است که کودک شبها با حالتی وحشت زده بیدارمی شود .وقتی بلند می شود چشمهایش باز است ولی نمی بیند . یعنی بیدار نیست. او شروع میکند به انجام حرکات غیر ارادی و بی هدف .یعنی دور خودش می گردد یا به یک سمت می رود و برمی گردد و حرفهایی می زند که محتوای آنها حاکی از وحشت و ترس درونش است . این کودکان بعد از چند دقیقه ای دوباره آرام می خوابند و فردا صبح اصلا چیزی به یاد نمی آورند . در این حالت باید از او نوار مغزی گرفته شود و حتما با یک متخصص مغز و اعصاب باید مشورت گردد. در نوعی صرع هم همین حالت وجود دارد که با وحشت شبانگاهی توام است و احتمال دارد امواج مغزی دچار مشکل شود . فرد از حالت طبیعی خارج می شود و در واقع مغز حرکات را کنترل و نظارت نمی کند . کودک بلند می شود .راه می رود . دور خودش می چرخد و حرف می زند . به این صرع ((لوب گیجگاهی )) می گویند که توسط متخصصان مغز و اعصاب می تواند درمان شود.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مسافران آسمانی
28 تیر 91 11:10
سلام سپیده جون ممنون که بهمون سر میزنی عزیزم...یه مدت نتونستم بیام پیشت شرمنده...مثل همیشه مطالب وبلاگت عالیه و آموزنده...حرف زدن کودکان در خواب خیلی جالب بود ما هم بالاخره آپ کردیم فرصت داشتی منتظرتیم دوست خوبم...
مامان علی خوشتیپ
28 تیر 91 15:00
ممنون سپیده جون. حتما عکس خورشت رو تو پست خورشت بامیه میذارم میشه دستور خوراک رو هم برامون ایمیل کنی؟ رو ایمیل تو وبمون کلیک کنی آدرسش هست ممنونم خانوم کدبانو و باسلیقه
یسری
29 تیر 91 16:32
سلام خانم سپیده جوابی رو که در مورد ( عدم نمایش وبلاگ در لیست بروز شده ها) نوشته بودید رو خوندم ،من نیز همچین مشکلی داشتم که برطرف شد . ممنونم یک تشکر و تبریک هم دارم بخاطر وبلاگ کامل ، جامع و پرمحتواتون . بنده به عوان یک روانشناس از دیدن این وبلاگ لذت بردم و بدون اغراق از همون نگاه اول به وبلاگ متوجه شدم نویسنده قوی ای باید داشته باشه اگر اشکالی ندارد من وبلاگتون رو لینک کنم .در صورتیکه امکان داره ، نظرتون رو در وبلاگ دخترم منعکس کنید بازهم ممنونم
بابا جون یسری
29 تیر 91 19:09
مجددا تشکر و قدردانی دارم وبلاگ زیباتون رو لینک کردم ،امیدوارم بیشتر از تجربیاتتون بهرمند شوم . از اظهار لطفتون نسبت به دخترم متشکرم ، خدا شما رو برای فرزندتون و دلبندتون برای شما نگهداره
فرناز
31 تیر 91 14:37
سلام گلم رمز رو برات گذاشتم عزیزم برو خصوصی
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد