وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 25 روز سن داره

کودک من

شلوار

ریشه‌های بدرفتاری کودکان در عید

1392/1/20 1:09
نویسنده : وبلاگ کودک من
988 بازدید
اشتراک گذاری

نه گفتن‌های بی‌موردی که هم شما را خسته می‌کند هم کودک، اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که نمی‌دانید با آن چه کنید و شروع می‌کنید به نکن نکن که همین رفتار می‌تواند بر بدقلقی بچه‌ها بیفزاید. مثلا همین عید و مهمانی‌ها و بی‌برنامگی می‌تواند کودک شما را به بدرفتاری‌هایی بکشاند که تا به حال از او سر نزده است. قصد دارم اطلاعاتی به شما بدهم که مجهز و آماده در بروز این موقعیت‌ها و بدرفتاری‌های احتمالی بتوانید درست عمل کنید و ‌هاج و واج نشوید.

سلامت نیوز: معمولا اولین توصیه‌، پرهیز از تذکرات بیجاست...

نه گفتن‌های بی‌موردی که هم شما را خسته می‌کند هم کودک، اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که نمی‌دانید با آن چه کنید و شروع می‌کنید به نکن نکن که همین رفتار می‌تواند بر بدقلقی بچه‌ها بیفزاید. مثلا همین عید و مهمانی‌ها و بی‌برنامگی می‌تواند کودک شما را به بدرفتاری‌هایی بکشاند که تا به حال از او سر نزده است. قصد دارم اطلاعاتی به شما بدهم که مجهز و آماده در بروز این موقعیت‌ها و بدرفتاری‌های احتمالی بتوانید درست عمل کنید و ‌هاج و واج نشوید. بیایید ریشه‌یابی کنیم چرا بچه‌ها در عید بدقلق می‌شوند؟ اولین مورد که راه‌حل ساده‌ای هم دارد اما شاید از دید شما پنهان بماند، این است که برنامه غذا خوردن و خوابیدن بچه‌های نوپا و خردسال به هم می‌ریزد و همین، آنها را بهانه‌گیر می‌کند. کافی است تلاش کنید برنامه معمول ساعت غذا خوردن و خواب و بیداری آنها در سفر یا مهمانی به هم نخورد وگرنه به دلیل رفتارهای نامناسب و جیغ و داد کردنشان به شما خوش نمی‌گذرد. قبل از ساعت ناهار یا شام و دقیقا همزمان با ساعتی که همیشه به کودکتان غذا می‌دادید، کودکتان را سیر کنید یا او را به گوشه‌ای ببرید و در ساعت همیشگی بخوابانید. البته در مورد کودکانی که بزرگ‌تر هستند، بهتر است سخت‌گیری نکنید و در صورت تمایل کودک اجازه دهید مدت زمان بیشتری بیدار بماند. خصوصا در این رفت و آمدها که کودکان فامیل دوست دارند زمان بیشتری را با هم بازی کنند. البته به کودکان یادآوری کنید می‌دانید این خلاف برنامه است اما بعد از عید همان‌طور که حالا شما با او همکاری می‌کنید، انتظار دارید قوانین را رعایت بکند.

دومین موقعیت غافل‌گیرکننده که خوب است در موردش بدانید، رفتارهایی است که احتمال می‌دهید در مهمانی انجام دهد. اگر تا به حال آموزش غیرمستقیم آداب معاشرت برای کودکتان نداشته‌اید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید وقتی وارد می‌شود، سلام کند، درست بنشیند، با ظرف میوه و آجیل ‌بازی نکند و... اما اگر همیشه خودتان با رفتار درست الگوی او هستید و هنگام صرف میوه و آجیل با همسرتان در حضور او نمایش بازی می‌كنید که «بفرمایید میوه! یک میوه بردارید و بگویید مرسی و...»، می‌توانید از او انتظار رفتار درست داشته باشید. خوب است قبل از رفتن به مهمانی به بچه‌ها یادآوری کنید رفتار آنها را تحت‌نظر دارید و اگر رفتارشان مناسب باشد، پس از پایان مهمانی، جایزه می‌گیرند و در غیر این صورت، جریمه‌ای برایشان در نظر گرفته خواهد?شد. تا می‌توانید به پیشگیری از بدرفتاری فکر کنید مثلا در مورد بچه‌های کوچک‌تر باید وسایل بازی مورد علاقه کودک را همراه داشته باشید تا بتوانید او را در محیط جدیدی که وارد شده، سرگرم کنید. رفتار شما باید اعتدال و اقتدارتان را نشان دهد یعنی «تذکر بیجا ممنوع!» نباید بچه را به حال خودش رها کنید و آنچنان گرم مهمانی شوید که فراموشش كنید.

 ارتباط خود را با کودک حفظ کنید تا بتوانید قبل از به وجود آمدن مشکل، از آن پیشگیری کنید، نه اینکه پس از اینكه اتفاقی افتاد، سراغ کودک بروید و او را تنبیه و سرزنش یا مجبور به عذرخواهی از دیگران كنید. بهتر است اگر کودک در معرض دید شما نیست، هر از چند گاهی به بهانه دادن یک خوردنی یا بردنش به دستشویی، به او سر بزنید و در صورت لزوم تشویقش کنید و بگویید چه بچه خوبی! کودکی که می‌فهمد والدین او را تحت‌نظر دارند، به خوبی سعی می‌كند رضایت آنها را جلب كند. گاهی لازم است در طول مهمانی نکته‌هایی را مشخص و واضح به کودک گوشزد کنید و رفتار مثبتش را مستحق دریافت پاداش بدانید: «حالا که کنارم نشستی و همان‌طور که توی خاله‌بازی‌ها انجام می‌دادیم؛ درست میوه و شیرینی می‌خوری، بعد از ناهار در پارکی که همین نزدیکی است، نیم ساعت بازی می‌کنیم. خوبه؟»

بهتر است 3 اشتباه رایج را یادآور شوم که باعث تشدید بدرفتاری بچه‌ها می‌شود:


• مدام طی مهمانی با حرکات دست و چشم، کودک خود را تهدید ‌می‌کنید.

• بعد از مهمانی دادن جایزه‌ای که به کودک وعده دادید، به تعویق می‌اندازید یا جریمه‌ای که برای او در نظر گرفته بودید، به علت گریه و التماس‌هایش اجرا نمی‌کنید.

• جریمه‌ای را در همان زمان وقوع رفتار نادرست کودک تعیین می‌کنید که این کار فایده‌ای در تربیت او ندارد و ارزشمند نیست. کودک باید احساس کند این پاداش یا تنبیه قانونی است كه والدین از قبل اعلام كرده‌اند و می‌توانسته در انتخاب آنها نقش داشته باشد.

اگر کودک شما، رفتاری غیرمنتظره داشت، نباید او را در حضور دیگران تحقیر، سرزنش یا تنبیه کنید. اشتباه‌های كوچك او را نادیده بگیرید و از کنارش بی‌توجه بگذرید. اگر کار بد او جزیی نیست، فقط بگویید: «این رفتارت خوب نبود ولی چون دفعه اولی بود که این کار زشت را انجام دادی، فکر می‌کنم از زشتی آن خبر نداشتی. دیگر این كار را انجام نده». کاری نکنید که امر و نهی‌هایتان برای کودک‌ تکراری شود. او را برای بروز هر اشتباه وادار به عذرخواهی نکنید.
منبع:‌هفته نامه سلامت

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد