وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 4 روز سن داره

کودک من

شلوار

با این راهکارها زبان نوزادتان را بهتر بشناسید

1392/3/28 0:31
نویسنده : وبلاگ کودک من
3,165 بازدید
اشتراک گذاری

کودک من

کودکان اصولا گریه می کنند تا والدینشان به آنها غذا بدهند، جایشان را عوض یا نیازهای دیگرشان را برآورده کنند. گریه کودکان در واقع روش آنها برای برقراری ارتباط با شماست.

کودک من

گاهی درک این مساله که کودک شما چه می خواهد و چرا گریه می کند، سخت است. اما والدین به مروز زمان یاد می گیرند که هر کدام از گریه های بچه ها برای چه منظوری است. هرچه بچه ها بزرگ تر می شوند روش های جدیدی به نوع ارتباطات خود اضافه می کنند. مثلا سرو صدا می کنند، می خندند یا در چشمان شما نگاه می کنند که همه اینها از میزان گریه آنها می کاهد.

نکاتی که حتما  باید بدانید

مراقب صداهای ناخوشایند باشید

اسباب بازی صدا دار را در اختیار نوزاد قرار دهید. مثل جغجغه هایی که به مچ دست نوزاد وصل می شوند.همزمان که مشغول انجام کارهای روزمره تان هستید در مورد کارهایی که انجام می دهید به نوزاد توضیح دهید. مثلاً اول ما بلوز را از سرت رد می کنیم بعد به دست راست کمک می کنیم تا از شکاف آستین ردشود حالا نوبت دست چپه که از شکاف آستین رد شود...

 گفتن و تکرار اعمال روزمره توسط شما و شنیدن و دریافت اطلاعات توسط نوزاد باعث میشود که کودک ارتباط برقرار کردن و صحبت کردن را به خوبی ساختارهای اساسی زبان بیاموزد.

بوسیدن نوزاد

هنگام بازدید آشنایان و قوم و خویشها طبیعی است که هر کدام می خواهند نوزاد را ببوسند. بوسیدن سرنوزاد و یا بهتر از همه یک بوسه به پیراهن یا لباس نوزاد مانعی ندارد. اما باید از آشنایان خود بخواهید که حتی از بوسیدن دستها و انگشتهای نوزاد خودداری کنند. زیرا ممکن است نوزاد دست و انگشتانش را به دهان ببرد.

گرفتگی بینی

نوزاد بطور طبیعی ناچار است فقط از بینی نفس بکشد بنابراین اهمیت گرفتگی بینی نوزاد در آن است که تنفس درستی نخواهد داشت و مجبور است از دهان نفس بکشد و در هنگام شیرخوردن دائم سینه را رها کرده و گریه میکند.

برای برطرف کردن گرفتگی بینی یک قطره از محلول آب نمک یا قطره کلروسدیم 5% داخل سوراخ بینی بچکانید.یک قطره کوچک دستمال کاغذی یا پنبه نمناک را به هم بتابانید و آنرا به ملایمت وارد سوراخ بینی نوزاد کنید به آرامی پنبه را بیرون بیاورید.


احساس درد

کودک من

ممکن است جای سوزن واکنسی که به نوزاد زده شده است دردناک باشد و یا پوست و بافت محل تزریق واکسن دچار تورم و قرمزی مختصر و یا حتی آبسه شده باشد.

 گاهی به دنبال سوراخ کردن گوش نوزاد دختر، گریه های وی ناشی از درد و التهاب نرمه گوش است و در مواردی نیز ممکن است بیتابی و گریه نوزاد به علت درد حاصل از گزش مورچه یا موجود گزنده دیگر باشد. در گریه های شدید و طولانی نوزاد همچنین باید به فکر گوش دردهای عفونی و احتمال گیر افتادن روده در فتقهای بیضه و کشاله ران بود.

عطسه:

نوزاد اغلب عطسه می کند باید دانست که عطسه کردن نوزاد همیشه با سرماخوردگی ارتباطی ندارد و اگر چه نوزاد نیز به هنگام سرماخوردگی عطسه میکند اما عطسه کردن بطور روزمره واکنشی است که نوزاد نسبت به وجود ترشحات مخاطی در بینی خود نشان می دهد.

عطسه از همان ابتدا تولد وجود دارد و در واقع چون نمی تواند فین کند به منظور بیرون راندن ترشحات مخاطی بینی خود با دهان بسته عطسه میکند.


گریه های بی دلیل


گریه های بی دلیل نامی است که ما بردسته ای از گریه های نوزاد می گذاریم زیرا با آگاهیهای نسبی که از حالات نوزاد داریم و با بررسی دلایل گفته شده در باره گریه های او به نتیجه ای نرسیده ایم و گرنه صرف نظر از گریه های طبیعی، نوزاد بی دلیل گریه نمی کند.

گریه کودک زبان اوست

کودک من

اما گاهی پیش می آید که کودک شما همچنان بی قرار است و گریه می کند. ما در اینجا 7 دلیل برای گریه آنها ذکر کرده ایم که شاید بتواند شما را در آرام کردن آنها کمک کند.

من گرسنه هستم

 یکی از اصلی ترین دلایل گریه نوزادان، گرسنگی است. هر چه بچه شما بزرگ تر می شود، احتمال گریه کردن برای گرسنگی او نیز افزایش می یابد. معده کوچک کودک شما تحمل گرسنگی را ندارد به همین دلیل گریه می کند تا به او شیر بدهید. حتی اگر از زمان آخرین شیردهی خیلی نگذشته باشد نیز ممکن است باز او گرسنه باشد.

پس بهتر است روی یک برنامه مشخص کودک خود را سیر کنید. به این ترتیب، کمتر شاهد گریه های او خواهید بود. البته ممکن است هنگام غذا خوردن بلافاصله گریه خود را قطع نکند اما شما همچنان به شیر دادن او ادامه دهید.   

دوست دارم گریه کنم

اگر نوزاد شما کمتر از 5 ماه سن دارد، ممکن است بعدازظهر یا هنگام غروب گریه کند. این کاملا طبیعی است و جایی برای نگرانی وجود ندارد. این نوع بی قراری می تواند فقط یک دوره کوتاه باشد یا می تواند ساعت های زیادی ادامه داشته باشد. ممکن است کودک هنگام گریه هیجان زده و قرمز شود و تلاش های شما برای آرام کردن او را پس بزند. ممکن است او مشت خود را گره کند، زانوهایش را صاف یا کمرش را خم کند.

وقتی نمی توانید فرزند خود را آرام کنید، شرایط بسیار سخت و پر استرس می شود. هر چه قدر هم این شرایط برایتان سخت و طاقت فرسا است، خیالتان راحت باشد فرزند شما از این نوع تلاش دست خواهید کشید و آرام خواهد شد.

اصرار زیاد بر گریه و آرام نشدن کودک ممکن است بر اثر گاز معده یا به اصطلاح کولیک باشد. این مشکل در برخی کودکان می تواند به دلیل مشکلات گوارشی و هاضمه به وجود بیاید. اما گاهی هم می تواند بر اساس حساسیت یا عدم سازش با برخی از مواد تشکیل دهنده شیر مادر باشد.

مرا در آغوش بگیرید

کودک شما نیاز دارد تا او را در آغوش بگیرید و به او این اطمینان را بدهید که همیشه در کنارش هستید. او شاید فقط دوست دارد که بغلش کنید و او را نوازش کنید. سعی کنید او را محکم در آغوش خود بگیرید، بالا و پایین بیندازید یا برایش آواز بخوانید.

شاید تصور کنید با زیاد بغل کردن، کودک خود او را لوس می کنید. اما توجه داشته باشید که این مساله در ماه های اول زندگی پیش نمی آید. نوزادهای کوچک به حمایت فیزیکی زیادی از طرف شما نیاز دارند. هنگامی که فرزند خود را محکم در آغوش می گیرید او صدای قلب شما را می شنود و آرام می شود.

من خسته هستم و می خواهم استراحت کنم

کودک من

گاهی وقتی بچه ها خیلی خسته می شوند، نمی توانند راحت بخوابند. البته شما خیلی زود عادت های خواب کودک خود را خواهید شناخت. گریه و ناله کردن، خیره شدن به یک جا یا ساکت و آرام شدن نمونه هایی از نشانه های خواب در کودکان است.

اگر مهمان داشته باشید و کودکتان زیادی مورد توجه آنها قرار بگیرد و او را زیاد بغل کنند، ممکن است هیجانات بچه برانگیخته شود. بنابراین، وقتی می خواهد بخوابد بسیار برایش سخت می شود که آرام بگیرد. سعی کنید کودک خود را به محیطی آرام و بی صدا منتقل کنید و به او کمک کنید تا آرام بخوابد.

من گرمم / سردم است

کودکان از اینکه پوشک آنها را عوض کنید یا آنها را به حمام ببرید، متنفر هستند. آنها دوست ندارند سرما را در پوست خود احساس کنند و در عوض می خواهد جایشان گرم باشد. اما شما خیلی زود یاد خواهید گرفت در صورت نیاز به تعویض جای او، چگونه این کار را با سرعت بیشتری انجام دهید.

در کنار تخت کودک خود چند پتو داشته باشید. می توانید با لمس کردن شکم کودک خود تشخیص دهید که بدن او زیادی سرد یا گرم است. اگر شکم او خیلی گرم بود، پتو را از روی او بردارید و اگر سرد بود، رویش پتو بکشید. این آزمایش را با دست یا پای او انجام ندهید زیرا اصولا دست و پای نوزادان سرد است. دمای اتاق کودک خود را حدود 18 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

پوشک من را عوض کنید

کودکان اگر لباسشان زیادی تنگ باشد یا پوشک خود را خیس و کثیف کرده باشند، اعتراض خواهند کرد. پوست لطیف نوزادان اگر دچار سوزش شود، آنها بلافاصله با گریه اعتراض خود را نشان می دهند.

من را آرام کنید

مراقب تغییرات حالت کودک خود باشید. اگر خیلی خوب نباشد با لحنی متفاوت از گریه همیشگی اش گریه خواهد کرد. ممکن است با صدای ضعیف تر، مبرم یا ادامه دار گریه کند. همچنین اگر کودک شما معمولا خیلی گریه می کند و ناگهان ساکت می شود ممکن است نشانه ای از ناراحت بودن او باشد.

هیچ کس به اندازه شما کودکتان را نمی شناسد. اگر احساس کردید که چیزی نرمال نیست و ممکن است مشکلی وجود داشته باشد حتما با دکتر خود در میان بگذارید.

اگر کودک هنگام گریه نمی توانست درست نفس بکشد یا گریه او با تب همراه است حتما این مساله را با دکتر او در میان بگذارید.

کودک من همچنان گریه می کند. چه کار باید بکنم؟

اگر شخصیت کودک خود را به خوبی درک کنید، حتما راه های مراقبت بهتر از او را نیز فراخواهید گرفت. اگر در آغوش گرفتن او چندان کمکی به شما نکرده است، بهتر است پیشنهادهای زیر را امتحان کنید:

یافتن صدای همیشگی


وقتی کودک داخل رحم قرار دارد صدای قلب  مادر خود را می شنود برای همین است بعد از به دنیا آمدن دوست دارد در آغوش گرفته شود. البته صداهای تکرارشونده دیگری نیز وجود دارند که باعث آرامش می شوند.

صدای ماشین ظرفشویی، صدای جاروبرقی یا سشوار  نیز می توانند برای کودک همچون لالایی باشند. البته این به معنا نیست که کودک خود را همیشه در معرض چنین صداهایی قرار بدهید.

همچنین می توانید صداهای نویز سفید را برای گوشی موبایل خود دانلود کنید یا سی‌ دی های نویز سفید که مخصوص کودکان هستند را خریداری کنید. این صدا همچون صدای رحم مادر است و ممکن است به ساکت شدن گریه کودک و آرام گرفتن او کمک کند.

بچه ها معمولا دوست دارند تکان داده شوند. به همین دلیل می توانید:

در حالیکه او را تکان می دهید راه بروید

 با او روی صندلی هایی که تکان می خورند، بنشینید

 اگر به اندازه کافی بزرگ شده است او را داخل تاب بچه قرار دهید

 او را سوار ماشین بیرون ببرید

او را در کالکسه برای پیاده روی بیرون ببرید

روشی دیگر برای غذا دادن را امتحان کنید

کودک من

تعدادی از بچه ها هنگام غذا خوردن یا بعد از آن گریه می کنند. اگر هنوز به کودک خود شیر می دهید، متوجه خواهید شد که محکم در بغل گرفتن او می تواند به ساکت بودش کمک کند.

اگر فکر می کنید که در حال شیر خوردن نفخ دردناک دارد، کمی عمودی تر او را در بغل خود نگه دارید. سعی کنید پس از شیر خوردن او را روی شانه خود بگذارید تا بادگلوی خود را خارج کند. اگر کودک بلافاصله بعد از خوردن غذا گریه کرد، احتمالا هنوز گرسنه است.

اجازه دهید چیزی را مک بزند

نوزادهایی که تازه به دنیا آمده اند علاقه شدیدی به مکیدن دارند. مکیدن سینه مادر، انگشت خود یا پستانک می تواند او را آرام کند.

او رابه حمام آب گرم ببرید

حمام آب گرم کمک شایانی به آرام و راحت بودن کودک می کند. پیش از قرار دادن کودک در آب، حتما درجه آب را کنترل کنید. این را در نظر داشته باشید که این می تواند منجر به افزایش گریه کودک شود. در این زمان، می توانید متوجه علاقه مندی ها و عدم علاقه مندی های کودک خود بشوید.

به خودتان فکر کنید

اگر نوزاد شما بی وقفه گریه می کند شاید به خود آسیب نرساند اما موجب استرس و نگرانی شما و همسرتان می شود. اگر او چندان خوشحال نیست و همه تلاش های شما برای آرام کردن او بی فایده است، ممکن است ناامید و افسرده شوید. اما این را بدانید که شما دلیل گریه او نیستید. پس خودتان را سرزنش نکنید.

اگر همیشه همه نیازهای کودک خود را برآورده می کنید و همه تلاش خود را می کنید تا او را آرام کنید اما باز او همچنان گریه می کند و بی قرار است، زمان آن است رسیده که به خودتان توجه کنید:

کودک خود را در تختخوابش قرار دهید و اجازه دهید گریه کند و خودتان را از او دور کنید تا صدایش را نشنوید و یک نفس عمیق بکشید

به موسیقی گوش کنید و برای چند دقیقه به خود استراحت دهید

 اگر شما و کودکتان هر دو از همه چیز خسته شده اید شاید بد نباشد که از یک دوست یا آشنا دعوت کنید تا به شما کمک کند. به خودتان استراحت دهید و بگذارید برای لحظه ای دیگران از کودکتان نگهداری کنند.

به خود یادآوری کنید که فرزندتان مشکلی ندارد و این گریه ها آسیبی به او نمی زند. گاهی پذیرفتن این مساله که شما بچه ای دارید که همیشه گریه می کند، می تواند به شما کمک کند تا راحت تر باشید. به این ترتیب مدام به دنبال دلیل برای گریه کودکتان نمی گردید و خودتان را برای آن سرزنش نمی کنید.

این گریه ها موقتی هستند و تمام می شوند. نگهداری نوزاد در کل کار دشوار است. اما داشتن نوزادی که مدام گریه می کند بسیار سخت تر است. برای این منظور، بهتر است از دیگران در مواقع لزوم کمک بگیرید.

مطمئن باشید که فرزندتان بزرگ می شود و چیزهای جدید یاد می گیرد و به روش های دیگری با شما ارتباط برقرار خواهد کرد. و وقتی این اتفاق می افتد، گریه کردن هایش نیز تمام خواهند شد.

منبع:شهرزاد


 


 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد