وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 12 سال و 1 روز سن داره

کودک من

شلوار

بهترين برخورد با نقاشي‌هاي کودک

1391/7/28 19:39
نویسنده : وبلاگ کودک من
3,261 بازدید
اشتراک گذاری

كودكان بعد از يك سالگي دوست دارند با هر چيزي كه به دستشان مي‌رسد روي كاغذ خط بكشند...

كودكان بعد از يك سالگي دوست دارند با هر چيزي كه به دستشان مي‌رسد روي كاغذ خط بكشند...

بعد از گذشت مدتي خط‌خطي‌هاي بي‌معني، تبديل به تصاوير معني‌داري مي‌شوند كه كودك نه تنها از سر بازي و سرگرمي آنها را رسم مي‌كند، بلكه حكايت درون خود را با آنها بيان خواهدکرد. براي آغاز نقاشي كشيدن هيچ سن استانداردي وجود ندارد. بعضي بچه‌ها اصلا نقاشي‌ نمي‌كشند و بعضي به‌ندرت دست به قلم مي‌برند اما اين موضوع ارتباطي به خوب يا بد بودن تخيل آنها ندارد. سوال‌هاي بسياري در ذهن والدين وجود دارد. شايد اين سوال‌ها ذهن شما را هم درگير كرده باشد.

1. هميشه بايد بگوييم چه نقاشي زيبايي؟

اين موضوع كاملا به مفهومي كه از زيبايي داريم برمي‌گردد. اگر كودك شما تمام تلاشش را براي كشيدن يك طرح زيبا انجام داده، بايد به او بگوييد نقاشي‌اش زيباست. فراموش نكنيم نقاشي‌ها آينه رشد فرزندمان هستند. گاهي بي‌توجهي، بي‌حوصلگي و ناهماهنگي در نقاشي كودكان به چشم مي‌خورد با اين حال بهتر است قبل از بيان هر حرفي، در مورد آنچه مي‌خواهيم بگوييم، فكر كنيم.

پيشنهاد: خود را هميشه مجبور به دروغ‌گفتن نكنيد. اگر نقاشي كودكتان زيبا نيست، به او بگوييد؛ اما با ظرافت و احتياط، طوري که کودک دلسرد نشود.

2. آيا بايد نقاشي كودكان را نگه‌داشت؟

وقتي كودكتان نقاشي مي‌كشد و آن را به شما تقديم مي‌كند، يعني اين هديه مخصوص شماست. هديه را به‌خصوص همان لحظه دور نيندازيد. مي‌توانيد بعضي از آنها را نگه‌داريد و وقتي كودكتان بزرگ شد به او نشان دهيد. البته فقط نقاشي‌هايي كه به نظرتان زيباست نگه‌ نداريد. ممكن است چيزي كه به نظر شما جذاب و زيباست، به نظر او اين‌طور نباشد.

پيشنهاد: نقاشي‌هاي كودكتان را حداقل براي يكي دو سال نگه‌داريد و بعد از اين مدت آنها را دوباره به او نشان دهيد. اين كار به پيشرفت او در نقاشي كمك مي‌كند.


3. آيا مي‌توان نقاشي کودکان را تحليل کرد؟

نقاشي کودکان در واقع توليدات ناخوداگاه آنها در طول روز است. شخصيت كودكان روز به روز در حال تغيير است. اگر امروز كودكي 2 درخت بزرگ را در كنار 2 درخت كوچك رسم مي‌كند، شايد منظورش خانواده باشد شايد هم نه. لازم نيست هميشه به دنبال تحليل نقاشي كودكان باشيم اما بهتر است به آنها توجه كنيم. اگر كودك صحنه جنگ يا سلاح يا خون مي‌کشد، نبايد فورا نگران شويم. همه ما از درون گرفتار سياهي هستيم و بايد به نوعي آن را بيرون بريزيم. اجازه بدهيد آزاد باشد و نقاشي كند.

پيشنهاد: كودكان از طريق نقاشي احساساتشان را نمايان مي‌كنند. اجازه بدهيد خود كودك در مورد صحنه‌اي كه كشيده برايتان حرف بزند.

4 كودكم هميشه يك طرح ثابت مي‌كشد؛ اين طبيعي است؟

برخي بچه‌ها هميشه خانه مي‌كشند يا هميشه طبيعت را رسم مي‌كنند. در بيشتر موارد هدف آنها رسم زندگي روزمره يا چيزي است كه به آن علاقه وافر دارند. تكرار رسم يك شكل ‌جاي نگراني ندارد حتي برعكس مهارت آنها را افزايش مي‌دهد و اعتماد به نفسشان را بالا مي‌برد اما اگر فرزندانتان هميشه صحنه‌هاي سياه و خشن رسم مي‌كند و علايم ديگري نظير نمره‌هاي پايين در مدرسه يا رفتار نامناسب در خانه مي‌دانيد، بهتر است به يك روان‌پزشك مراجعه كنيد.

پيشنهاد: كودكان معمولا چيزي را بيشتر مي‌كشند كه بيشتر دوست دارند. شايد بين نقاشي‌هاي او و برنامه مورد علاقه‌اش در تلويزيون بتوانيد ارتباطي پيدا كنيد.
5. آيا دست بردن در نقاشي كودكان درست است؟

آدمكي با 8 انگشت، خورشيدي به رنگ قرمز... گاهي نقاشي كودكان چيزي فراي حقيقت است. در واقع كودكان آنچه از حقيقت مي‌دانند، نقاشي مي‌كنند نه آنچه را واقعا مي‌بينند. براي آنها خانه هميشه سقفي مثلثي دارد گرچه در خانه‌اي با سقفي صاف زندگي مي‌كنند. اگر كودكتان اجازه دخالت مي‌دهد، مي‌توانيد در نقاشي او دست ببريد و يك گل، خانه يا آدم به آن اضافه كنيد.

پيشنهاد: نگاه خودتان را به فرزندتان تحميل نكنيد. كودكان به‌خصوص در سن 10-9 سالگي دوست دارند آنچه خود از واقعيت مي‌بينند، ترسيم كنند. دخالت شما در نقاشي آنها مي‌تواند باعث كاهش اعتماد به نفسشان شود.


منبع: Parents

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد