وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 5 روز سن داره

کودک من

شلوار

آموزش نقاشی به کودک نو پا

1393/3/2 9:02
نویسنده : وبلاگ کودک من
3,789 بازدید
اشتراک گذاری

ترجمه شده از سایت

برای سن 12 ماهگی تا 10 سالگی

 

12 تا 30 ماهگی :

با مداد شمعی و کاغذ کار رو شروع کنید و براش توضیح بدید که می خوایم نقاشی بکشیم. ( وقتی ساجده تو این سن بود و بهش مداد شمعی می دادم با ناخن می خواست مداد شمعی رو بکنه و زیر ناخن هاش کثیف می شد. منم مجبور می شدم تا مدتی مداد شمعی رو دستش ندم) با کشیدن یک خط شروع کنید و اجازه بدید هر رنگی که کودک دوست داشت انتخاب کنه . همونطوری که رنگی رو بر می داره نام رنگ رو بهش بگید. کار رو با کشیدن خط های راست و خط های کج و منحنی ادامه بدید بطوریکه تمام کاغذ پر بشه. (دختر من که مهلت نمی داد صفحه پر بشه و زود می خواست بره صفحه بعد منم تا مدتی بهش دفتر نمی دادم و یه کاغذ می دادم)

اگر کودک شما در این مرحله بتونه خط های افقی یا عمودی و یا حتی یه دایره بکشه باید تشویقش کنید تا باعث اعتماد به نفسش شود.

همیشه با کودک خود درباره تصاویری که می کشید حرف بزنید و می توانید نقاشی او را روی یخچال بزنید تا لذت ببرد و در تمام موقعیت بتوانید بارها و بارها درباره نقاشی اش حرف بزنید.

توجه داشته باشید کودکان نارس ممکن است زمان طولانی تری برای رسیدن به نقطه عطف نیاز داشته باشند.

31 تا 36 ماهگی :

در این زمان کودک شما به سن 2 سال و نیم رسیده است و می تواند به خوبی مداد شمعی را در دستش بگیرد. حتی کودکان در این سن می توانند شکل "V" را بکشند که مسلما سخت تر از یک خط راست است. همچنین کودک نوپای شما در این سن می تواند شکل های دایره وار و یا حتی یک حرف را بکشد. اگر کودک نوپای شما نتوانست به این مرحله برسد نگران نباشید و تا وقت خودش منتظر باشید . در این سن بیشتر روی نقاشی کودک توجه کنید و البته مواظب نقاشی روی دیوار و وسایل دیگر باشید.

3 تا 4 سالگی :

در این سن می توانبد به کودک خود اشکال اصلی را آموزش دهید. مانند : دایره و مثلث و مربع. (من برای ساجده از خط کش های شکل دار استفاده کردم)

ابتدا شکل مورد نظر را بکشید و از او بخواهید مانند شکل شما بکشد و کپی کند. کودک شما خیلی زود یاد خواهد گرفت که چطور هر شکل را بکشد. آموزش را با شمردن گوشه ها و ضلع ها ادامه دهید. و بسیار از رنگ کردن شکلی که به کمک شما کشیده لذت می برد.

در این سن کودکان می توانند شکل تعدادی از حروف الفبا را بکشند و همچنین بیشتر تمایل دارند شکل افراد را بکشند.

آموزش به کودکان 5 تا 10 سال :

1- با کاغذ و مداد و پاک کن شروع کنید. کودک شما اشکال اصلی مانند : دایره - مربع - مثلث و مستطیل را یاد گرفته و می تواند خیلی سریع آنها را بکشد و نام ببرد . می توانید با اشکالی که در کتابهایش و یا در اسباب بازیهایش هستند تمرین کنید. حال آنها می توانند خط های منحنی و مارپیچی را رسم کنند و باید بارها و بارها این خط ها را تمرین کند.

بخاطر داشته باشید که تکرار کلید موفقیت است.

2- شی ساده ای مثل یک قوطی را داشته باشید و می توانید برای او توضیح دهید که : بدنه اش مستطیل شکل و قسمت بالای اون دایره و یا نیم دایره است. و می توانید این کار رو روی وسایل دیگر خانه انجام دهید.

حال وقته اینه که شکل ها رو روی کاغذ پیاده کنید . می تونید قوطی رو روی کاغذ بزارید و شکل دایره اش رو بکشه سپس قوطی رو بردارید و ادامه اجزاها رو بکشه. و یا فنجان رو روبروی خودش بزاره و سعی کنه مثل اون بکشه و از پاک کن برای پاک کردن خط های اضافی استفاده کنه.

3- دوباره تکرار کلید موفقیت است. دوباره روی کشیدن قوطی تمرکز کنید و حال می بیند که چقدر سریع قوطی را می کشد. می توانید کشیدن ظرف میوه را تمرین کنید. کودک شما خیلی آرام با مداد یک دایره به عنوان سیب می کشد . از او بخواهید به سیب نگاه کند و بعد آن را روی کاغذ بکشد. خیلی مهم است که به او یاد دهید آنچه که چشمهایش می بیند بکشد نه آنچه که ذهنش به او می گوید. (این حرفش با نظر بعضی از دوستان تناقض داره!) حتی می توانید جایگاه سیب را تغییر دهید و ذهن کودک شما بطور اتوماتیک شکل اصلی را می بیند.

4- نقاشی در نورهای مختلف را آموزش دهید. سعی کنید از یک لامپ برای ایجاد سایه های مختلفی استفاده کنید. سیب را جلوی لامپ بزارید و به کودک خود سایه هایی که ایجاد شده را نشان دهید. از او بخواهید که سایه های را کمرنگ تر و یا تیره تر بکشد.

می توانید از چیزهای زنده مانند گلدانی که گل دارد استفاده کنید. نقاشان معروف برای نقاشی کشیدن از چیزهای زنده استفاده می کردند.
 

پسندها (1)

نظرات (1)

خاله مریم
2 خرداد 93 10:41
ممنون عالی بود
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد