وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 4 روز سن داره

کودک من

شلوار

بی اشتهایی در کودکان و راهکارهای آن

1397/10/17 20:32
نویسنده : وبلاگ کودک من
1,313 بازدید
اشتراک گذاری

کودکان خورنده های نق نق ویی هستند. در مواقعی این بی اشتهایی روی خلق و خوی کودک هم تاثیر می گذارد و شما به عنوان والدین مسیول هستید که در مورد بی اشتهایی فرزند خود تا آنجا که ممکن است آموزش ببینید تا بتوانید به این وضعیت غلبه کنید. عادات غذایی کودکان از هشت ماهگی شکل می گیرد و بعد از آن به دلیل لجبازی کودکان تغییر می یابد.

اول از همه تعریفی از بی اشتهایی را بدانیم :

بی اشتهایی آشفتگی غذایی است که باعث وسواس بودن شخص به غذاهایی که می خورد می شود.

کودکانی که بی اشتها هستند حساسیت در مورد وزن کم آنها نسبت به کودکان دیگر بیشتر به چشم است.

تعدادی از علتهای بی اشتهایی در کودکان شامل فشار اجتماعی , مشکلات رفتاری و وجود فشارهای روانی بر کودک یا وجود مشکلی در بین اعضاء دیگر خانواده ، برغذا خوردن کودکان ، خصوصاً کودکان باهوش تأثیر بسزایی دارد. و یا وجود نوعی بیماری در کودک است که باز هم در بی اشتهایی کودک تاثیر دارد. 

بی اشتهایی در دختران بیشتر از پسران است که البته این آمار قطعی نیست. پس قبل از اینکه بی اشتهایی کودک را رفع کنید به دنبال علت بی اشتهایی شوید.

راههایی برای بهتر غذا خوردن در کودکان :

یک متخصص تغذیه و مادر سه قلوهای 7 ساله نکته هایی را برای دادن سبزیجات و شیر و غذاهای جدید به کودکان توصیه کرده :

هر روز با غرغرهای این بچه های کوچک روبرو هستم. من مادر سه قلوهای 7 ساله هستم که هر کدامشان عادات غذایی مختلفی دارند. سعی می کنم که بچه هام غذاهای مفیدی بخورند تا اینکه زیاد بخورند. دخترم کاترین آلرژی شدیدی به تخم مرغ , بادام زمینی و مغزها دارد و جولیا اهل میوه نیست و میوه دوست ندارد. خوشبختانه پسرم مارتین سعی می کند همه چی بخورد. .

بعضی از مادرها به من می گویند که در مقابل غذای نخوردن بچه هاشون احساس گناه می کنند. آنها می دانند که دادن غذاهای سالم به بچه ها مهم است اما نمی دانند چطور این کار را انجام دهند.

اینجا مهمترین درسهایی که من در مورد بهتر غذا خوردن بچه هام یاد گرفتم به شما می گویم :

1. برنامه ای درست کنید : کودکان نیاز دارند هر 3 یا 4 ساعت غذا بخورند. 3 وعده غذایی و 2 غذای سبک و مقداری مایعات. اگر برای این وعده ها برنامه ریزی کنید رژیم غذایی کودک شما در حد تعاذل خواهد بود و کودک کمتر غرغر می کند چون گرسنگی نخواهد کشید. همیشه داخل ماشین هویج , بیسکویت , ماست و آب به همراه دارم. بنابراین از خوردن فست فود اجتناب می کنیم.

2. برنامه ریزی برای شام : اگر به یک دستوالعمل هفتگی فکر کنید اضطراب آور است. می توانید با 2 یا 3 روز شروع کنید. یک شام خوب که شامل نان , برنج یا پاستا, میوه یا سبزیجات و منابع پروتینی مانند گوشت, پنیر یا لوبیا باشد. اغلب یک سوپ ساده درست می کنم و فریز می کنم. موقع شام با حرارت بالا گرم می کنم و با نان سرو می کنم. کنارش هم سیب و یا خربزه و یک نوع میوه یا سبزیجات می زارم.   

چند نوع غذا ممنوع : چند سال پیش عادت بدی داشتم. 2 نوع غذا درست می کردم که بچه ها و همسرم از هر کدام که دوست داشتند بخورند. واقعا خسته کننده بود. حالا یک نوع غذا درست می کنم و اعضای خانواده از همان یک نوع می خورند. 

بچه ها اغلب از رفتار والدین تقلید می کنند, و مطمنا یکی از همین روزها آنها همه غذایی که برای آنها درست کردم را می خورند.

زبونت رو گاز بگیر : سعی نکنید بچه ها را زیر نظر بگیرید که چقدر غذا می خورند. تا آنجا که ممکن است جلو بچه ها طبیعی رفتار کن. یادت باشه تو کار خودت رو به عنوان یک مادر انجام دادی و بچه های شما مسیول خوردن آن غذا هستند. مطمن باشید وقتیکه سر سفره به بچه تون بگی " سبزی بخور" او مقاومت می کند و نمی خورد. بگذارید کودک هر زمان که احساس سیری کرد،کنار برود.

به آرامی غذاهای جدید را معرفی کن : بچه ها طبیعتا ترس از غذاهای جدید را دارند. پس می توانید غذاهای جدید را به آرامی معرفی و وارد سفره کنید. بچه های کوچک اغلب غذاهای جدید را لمس یا بو می کنند و حتی ممکن است یک کمی از آن را در دهان خود نیز بگذارند و دوباره آن را دربیاورند. پس صبور باشید. 

مخلوط کردن : اگر کودک شما سبزیجات نمی خورد , با خوراک و سوپ دیگر قاطی اش کنید. مثلا بچه های من هویج را به تنهایی نمی خورند. اما وقتیکه با سالاد یا سوپ مخلوط می کنم می خورند. 

آشپزی کردن کودکان : از بچه ها برای آشپزی کردن و آماده کردن مواد کمک بگیرید. کودکان عاشق خوردن چیزی هستند که خودشان درست کردند. حتی می توانید در فروشگاهها برای خرید مواد غذایی از او کمک بگیرید.

 

منابع : ترجمه شده از سایت parents  

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد