وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 23 روز سن داره

کودک من

شلوار

دستور غذاهای کمکی به تفکیک ماه

1397/10/20 23:53
نویسنده : وبلاگ کودک من
2,015 بازدید
اشتراک گذاری

مسلما غذاهای کمکی در پایان 6 ماهگی شروع می شود که البته برای بعضی از نوزادها که روند رشد آنها به کندی پیش می روند غذای کمکی از 4 ماهگی است. 

برای اینکه براحتی دستورها را پیدا کنید روی مواردی که به رنگ قرمز است کلیک نمایید 

کودک من

مسلما شروع غذای کمکی با فرنی است. که می تواند فرنی با جو پرک  یا فرنی تخم مرغ  که پایان 8 ماهگی است. البته فرنی تقویت شده که بعد از 1 سالگی است. فرنی با شیر مادر که می تواند جز غذاهای کمکی در 2 هفته اول از 7 ماهگی باشد. فرنی پر کالری هم بعد از پایان 7 ماهگی می توانید درست کنید. که البته برای فرنی پرکالری طبق دستور مواد را کم کم چند روزی یکبار اضافه کنید. 

در 2 هفته اول برای غذای کمکی می توانید شیربرنج را هم جز برنامه غذایی قرار دهید. به اینصورت که برنج ایرانی را خوب بشویید و با شیر و مقداری نبات سفید روی اجاق بگذارید تا برنج لعابدار شود. می توانید با پشت قاشق له کنید و یا در غذاساز بریزید تا حسابی له شود. به مراتب بالا رفتن سن نوزاد می توانید مواد جدیدی به این شیربرنج اضافه کنید. مانند خامه و یا زرده تخم بلدرچین و یا تخم مرغ و یا بادام آسیاب شده به شیربرنج اضافه کنید.

هفته سوم مصرف انواع سبزی ها مانند سیب زمینی , هویج , جعفری و گشنیز, کدو و لوبیا سبز و ... به سوپ کودک اضافه کنید. پس علاوه فرنی و حریره بادام می توان با گوشت و سبزیها و برنج سوپ کودک را تهیه کنید.

دستورهای انواع سوپ را کلیک کنید: لطفا به ماه سن کودک توجه بفرمایید

سوپ شیر 

سوپ دال عدس

سوپ کودک 

سوپ بادمجان

سوپ شنبلیله 

سوپ جگر 

سوپ کدو 

سوپ سبزیجات 

سوپ گوجه فرنگی

سوپ لبو 

سوپ کدو حلوایی

سوپ سفت کننده دل

پوره سبزیجات مانند سیب زمینی و هویج و کدو حلوایی و نخود سبز را هم به برنامه غذایی اضافه کنید. به اینصورت که سبزیجات پخته شوند و یه همراه کره و یا روغن زیتون نرم شوند. 

ماه هشتم علاوه بر سوپ می توانید زرده تخم مرغ را شروع کنید. که در روزهای اول زرده تخم مرغ پخته باندازه یک نخود باید باشد و به مراتب مقدار را زیاد کنید تا زرده کامل تخم مرغ شود. 

تکه های نان و بیسکویت را هم به دست نوزاد بدهید. اگر کودک از خوردن تخم مرغ امتناع می کند می توانید زرده تخم مرغ پخته را در سوپ رنده کنید. 

از ماست شیرین هم در این ماه می توانید استفاده کنید.

حبوبات از ماه نهم به بعد در سوپ شیرخوار اضافه کنید. علاوه بر آن آب میوه مانند آب سیب و یا آب لیموشیرین و آب پرتقال هم می توانید به برنامه غذایی اضافه کنید.

حلیم گوشت و برنج از این ماه بع بعد هم اضافه کنید.

دقت کنید ممنوعیات سال اول شامل توت فرنگی , گیلاس , آلبالو , کیوی, عسل , خربزه و اسفناج ,سفیده تخم مرغ و شیر گاو به دلیل ایجاد حساسیت می باشند.

 

منبع : وبلاگ کودک من

 

 

پسندها (1)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد