وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 26 روز سن داره

کودک من

شلوار

فواید گفتن داستان برای کودکان

1397/11/1 0:35
نویسنده : وبلاگ کودک من
521 بازدید
اشتراک گذاری

گاهی یک قصه می تواند تاثیری بر زندگی و آینده ی کودک بگذارد که ده ها آموزش از آن عاجز است. قصه ها می تواند از نظر تربیت اجتماعی، عاطفی و اخلاقی در کودک نیز موثر واقع شوند. حال به عنوان والدین کودکان چند وقت به چند وقت برای کودک خود داستان تعریف می کنید ؟ جواب به این سوال در این روزها " به ندرت " و یا "هرگز" است. این روزها با شاغل بودن مادرها و گرفتاری های زیاد والدین فرصت کمی برای قصه گفتن برای کودکان است به نحوی که هنر داستان سرایی در خیلی از والدین کمرنگ شده. 

و اما فواید گفتن داستان چیست ؟ شاید با خواندن این متن انگیزه بیشتری در شما برای گفتن داستان بوجود آید :

خواندن داستان برای کودکان باعث ارتقا و باز شدن ذهن کودک می شود و سعی می کند در خیالات خود, خودش را بجای شخصیت داستان بگذارد. باعث ارتقا صحبت کردن و واژگان جدید و تقویت زبان کودک می شود. والدین دقت کنند که همیشه نیازی به داشتن کتاب برای داستان سرایی نیست. می توانید به تصاویر نگاه کنید و آواز بخوانید و داستانی را بر طبق فرهنگ و رسم و رسوم خودتان بسازید. خواندن کتاب، ما را از هوش و ذکاوت بیشتری برخوردار می کند. هنگامی که فرزندان، داستان هایی را که ما می خوانیم، می شنوند، آنها به عنوان مثال، قواعد و دستور زیان و واژگان را فرا می گیرند. و به دلیل آن که فرزندان، معلومات بسیار زیادی از داستان خواندن های شما کسب کرده اند، در مدرسه، فردی موفق خواهندبود. علاوه بر آن، هر داستان، جنبه اخلاقی خود را دارد و آنچه را که خوب یا بد است، بیان می کند.

کودکان کوچکتر و نوزادان اغلب با آواز خواندن و ریتم خو می گیرند و علاقه نشان می دهند. شما می توانید از این علاقه استفاده کنید و شعرهای زیادی را با ریتم مدام تکرار کنید. 

کتاب خواندن برای نوزادان باعث بهبودی در زبان و گفتار آنها می شوند و مهارتهای ادبیاتی آنها را تقویت می کند. 

یاد می گیرند که برای کتابها و داستانها ارزش قایل باشند.

به کودکان کمک می کند تا مفاهیم ترس و شجاعت و عواطف قوی روبرو شوند و با آنها مقابله کنند. 

فقط به همراه کودک به کتابها با تصاویر رنگارنگ و متنوع نگاه کنید و داستانها و اشعاری را با ریتم بگویید. کودکان به شما نگاه می کنند که چطور به آرامی کتاب می خوانید و چطور به آرامی به صفحه بعد می روید. 

خواندن داستان برای کودک هنگام خواب در شب، قدرت تخیل او را افزایش می دهد. توانایی مجسم نمودن شخصیت ها، مکان ها و موقعیت ها و رویدادهای غیرواقعی و خیالی، زندگی ما را رنگین تر و شادتر می سازد، به همین دلیل، شما باید این مهارت را به فرزند خود نیز بیاموزید.

در هر زمان شما می توانید برای کودک خود داستان سرایی کنید. موقع خواب , هنکام حمام , هنگام بازی , در اتوبوس و یا ماشین , در پارک و یا هر جای دیگر. و به هنگام داستان سرایی به واکنش کودک توجه کنید که آیا برایش لذت آور است یا خیر. 

برای بچه های کوچکتر باید تلویزیون و رادیو را خاموش کنید و در محیط آرام و بی سروصدا داستان را تعریف کنید. بنابراین می توانید براحتی صدای شما را بشنود. 

سعی کنید هنگام گفتن داستان صداهای خنده دار از خود در آوردید و بصورت بازی و نمایش داستان را تعریف کنید.

هنگامی که فرزندان، داستانی را از پدر و یا مادر خود می شنوند، تنها تصور کنید که چه سوال های زیادی در ذهنشان ظاهر می شود، مثلا، این چیست؟ آن چیست؟ آنها هنوز اطلاعات و آگاهی زیادی ندارند، اما هرچه که شما برایشان داستان بخوانید، به همان نسبت نیز آنها سوالات بیشتری می پرسند و هرچه آنها سوالات بیشتری بپرسند، به همان نسبت نیز پاسخ بیشتری دریافت می کنند و از هوش و ذکاوت بیشتری برخوردار می شوند.

ترجمه شده از سایت raisingchildren.net.au

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد