وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 27 روز سن داره

کودک من

شلوار

فواید ماساژ دادن کودک

1397/11/10 0:05
نویسنده : وبلاگ کودک من
418 بازدید
اشتراک گذاری

ماساژ دادن نوزاد باعث باعث آرامش او و خواب راحت می شود. ماساژ دادن به بهبودی کودک کمک می کند و برای استخوانهای او مفید است. 

گاهی اوقات نوزاد بدون هیچ دلیلی گریه می کند. وقتی او را بغل می کنید و دوباره بر روی زمین می گذارید , او گریه می کند. ایده ماساژ دادن نوزاد را آرام می کند و باعث کاهش گریه او می گردد و باعث می گردد که با آرامش بیشتری بخوابد.

 

 

 

 

ماساژ، گردش خون را بهبود می بخشد که این امر باعث شاداب شدن پوست کودک می شود. ماساژ سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند؛ همچنین موجب کاهش بسیاری از دردهای مزمن در بدن کودک می شود. از دیگر فواید ماساژ محکم کردن عضلات او انعطاف مفاصل است. معمولا کودکانی که از نوزادی توسط والدین ماساژ داده می شوند کمتر گریه می کنند و در برابر بیماری و ناراحتی مقاومتر می شوند.

با ماساژ، دستگاه گوارش تقویت می شود و هضم و دفع بهتر انجام می گیرد. کودکان کمتر به قولنج، یبوست و اسهال مبتلا می شوند. ماساژ همچنین به بهتر شیر خوردن کودکان کمک می کند. کودکانی که ماساژ را تجربه می کنند آرامتر به خواب می روند و شب ها پدر و مادر خود را برای خوابیدن دچار مشکل نمی کنند. در هنگام بیداری نیز سرحالتر و خوش اخلاق ترند. ماساژ همچنین به بهبود کار دستگاه تنفسی نیز کمک می کند.

 همچنین خروج بادهای جمع‌شده در شکمش کمک می‌کند. این حرکت علاوه‌براینکه بسیار آرامش‌بخش است، حالت درمانی نیز دارد. علت مفید بودن ماساژ این است که از میان حواس پنج‌گانه، لامسه، بیشترین حسی است که هنگام تولد رشد پیدا می‌کند.

از همان اولین ماه تولد می‌توانید نوزاد را ماساژ بدهید اما مدت ماساژ بسته به سن و واکنش‌های او دارد که می‌تواند از 10 دقیقه تا 15 دقیقه طول بکشد. مطمئن شوید که وقت و آمادگی کافی برای ماساژ نوزاد دارید و سعی کنید در محل آرام این کار را انجام دهید تا به فرزندتان استرس وارد نشود. همچنین دمای اتاق را در 25 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. از روغن مخصوص نوزاد یا روغن‌های طبیعی و گیاهی مانند روغن زیتون برای چرب کردن بدن نوزاد استفاده کنید تا در هنگام ماساژ پوست او زیر انگشتانتان کِش نیاید و همچنین انگشتان شما راحت‌تر کار ماساژ را انجام دهند. بعد از شیر خوردن یا در هنگام گرسنگی بدن نوزاد را ماساژ ندهید.

حال ماساژ اندامها :

ماساژ دادن پاها : به آرامی دستتان را در اطراف پاها بکشید تا به قوزک پا برسید. چند بار این کار را تکرار کنید و سپس پای دیگر را شروع کنید. 

ماساژ دادن شکم : دستتان را روی سطح ناف نوزاد قرار دهید. بر طبق حرکت عقربه های ساعت ماساژ دهید. روی سطح شکم را بصورت دورانی و دایره وار پیش روید.

دست خود را به‌آرامی روی شکم نوزاد نگه دارید و با یک دست از قفسه‌ی سینه‌اش شروع به مالیدن به‌شکل دَوَرانی کنید. ابتدا با یک دست و سپس دست دیگر خود شروع به مالیدن بدن نوزاد کنید.
شکم نوزاد را با نوک انگشتان در جهت عقربه‌های ساعت و به‌شکل دایره‌ای ماساژ بدهید.
سعی کنید با حرکات انگشت خود روی بدن نوزاد، عبارت «دوستت دارم» را به زبان انگلیسی روی تنش بنویسید. یعنی باید با حرکات انگشتان روی بدن او بنویسید: i love u. پس ابتدا روی پهلوی سمت چپش واژه i انگلیسی را بنویسید. حالا نوبت نوشتن L انگلیسیِ برعکس است. برای این کار باید حرکت انگشتان خود را از قسمت دنده‌ها شروع کنید، انگشت خود را از سمت راست شکم به سمت چپ کشیده و به سمت پایین شکم بروید. یعنی حالت حرف L انگلیسی را روی شکم نوزاد بنویسید. برای نوشتن U برعکس هم باید از قسمت پایینی پهلوی راست شروع کنید، انگشتان را از دور ناحیه ناف عبور بدهید و به سمت پایین پهلوی چپ بروید.
انگشتان‌تان را در جهت عقربه‌های ساعت دور ناف کودک بچرخانید.
ران و پاهای کودک را در دست نگه دارید و به‌آرامی پاهای نوزاد را به سمت شکمش جمع کنید. ناحیه‌ی کفل نوزاد را چند بار به سمت راست بچرخانید. این کار به دفع گاز معده کمک می‌کند.
دست‌تان را به‌صورت افقی روی شکم نوزاد بگذارید و از سمتی به سمت دیگر به‌آرامی ماساژ بدهید. اگر بند ناف نوزاد هنوز کاملا خوب نشده است، از ماساژ دادن شکم بپرهیزید. 

ماساژ بازو : به آرامی بازو را بین دستهای خود قرار دهید . از شانه شروع کنید تا به مچ دست برسید. 2 تا 3 بار اینکار را تکرار کنید. سپس بازو دیگر را شروع کنید.

ماساژ دادن گردن : با یک دست سر نوزاد را بگیرید. انگشت شصت دست دیگر خود را در یک طرف گردن او قرار دهید و دو تا از انگشتان خود را در طرف دیگر. و با نوک انگشتان خود به آرامی گردن او را ماساژ دهید و چند دقیقه به این کار را ادامه دهید. 

روی تصویر زیر کلیک کنید و نمونه فیلم ماساژ را دانلود کنید ... چقدر با ماساژ  آرامش دارند ...

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد