وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 4 روز سن داره

کودک من

شلوار

راههایی برای مهارت خواندن

1397/11/14 16:26
نویسنده : وبلاگ کودک من
350 بازدید
اشتراک گذاری

کودکان باید یادبگیرند که بخوانند تا بعداً بتوانند بخوانند که یاد بگیرند. در حقیقت از آنجا که خواندن ابزار پایه ای تمام دروس است ، درتمام ناکامی های تحصیلی می توان ردپای ضعف در مهارت های خواندن را مشاهده کرد .

هنگامی که کودکتان به اصول خواندن تسلط می‌یابد، او شروع به توسعه روان خوانی و یا توانایی خود برای راحت خواندن و بیانی با احساسات می کند. با روان خوانی، خوانندگان جمله ای را بدون گیر کردن روی کلمات خوانده،درحالیکه تمام آنچه را که خوانده‌اند نیز درک کرده اند. اما روان خوانی امری دشوار برای برخی از خوانندگان جوان است. در پایان کلاس دوم، فرزند شما باید قادر به خواندن با احساسات باشد، توقفی کوتاه مدت، اضافه کردن عطف در جملاتی که در آن علامت سوال و یا علامت تعجب در پایان جمله وجود دارد و حس صدا و احساسات شخصیت‌های داستان را  نیز درک کند. درکلاس سوم و بالاتر،  روان خوانی همان چیزی است که کمک می کند تا کودکان خواندن و یادگیری را هم زمان با هم انجام دهند.

حتی اگر فرزند شما به اندازه‌ای بزرگ باشد که به تنهایی قادر به خواندن باشد، برای او مفید است تا خواندن فرد باتجربه‌ای را بشنود. این کار باعث تقویت مهارت خواندن در کودکت می‌شود، چون درک بهتری از ریتم و طرز بیان پیدا می‌کند. اگر شما کتاب‌ها را از ژانرهای متفاوت انتخاب کنید، فهم و درک او از کتاب‌های مختلف بهبود پیدا خواهد کرد.

روش‌ها و تقویت مهارت خواندن در دانش آموزان

بسیاری از دانش آموزان نمی‌توانند سلیس بخوانند چون آن‌ها در درک این مشکل دارند که چگونه بخش‌هایی از کلمات دستکاری می‌شوند تا کلمات جدید ایجاد شوند.

با پژواک خواندن یک روش فوق العاده برای کودکانی است که دارای مهارت‌های عالی در خواندن هستند اما برای آنها شعرنگاری یک مشکل است. اگر فرزند شما تلاش می‌کند تا با بیان (شور و حال) بخواند، سعی کنید بخشی را بخوانید و سپس او هم با همان طرز بیان و تاکیدی که شما استفاده ‌می‌کنید همراهتان شود.

کتاب‌های صوتی یک روش فوق العاده هستند برای اینکه کودکان بتوانند خواندن شخص دیگری را دنبال کنند. کودک شما ‌می‌تواند کتاب مورد علاقه خود را بارها و بارها گوش دهد، بدون اینکه نیاز باشد برای او بارها آن کتاب را بخوانید.

تقویت مهارت خواندن کودک فقط توانایی تشخیص کلمات و خواندن با سرعت بالا نیست بلکه در مورد درک آن چیزی است که خوانده‌اید و قادر به ارزیابی اطلاعات آن هستید. خواندن منتقدانه مهارت مهمی ‌برای دانش‌آموزان سال سوم، چهارم و پنجم است.

ارتباط والدین و معلم یک اصل کلیدی برای موفقیت دانش آموزان است، به خصوص وقتی که به خواندن روی ‌می‌آورند. معلم فرزند شما ‌می‌تواند به شما بگوید خواندن او در چه سطحی است، به چه پیشرفت‌هایی باید دست یابد و به شما توصیه ‌می‌کند که چه کتاب‌هایی را در خانه با هم بخوانید.

روش‌ها و تقویت مهارت خواندن در دانش آموزان

می توان در هر هفته حداقل یك بار دانش آموزان مشق خود را تایپ كرده و آن را تحویل معلم دهند؛ مربی نیز حداقل هفته‌ای یك بار در سامانه رایانه‌ای مدرسه، از بچه‌ها بخواهد به جای آن كه املا را روی كاغذ بنویسند، در رایانه تایپ كنند. حتی می‌توان از دانش آموزان خواست دیوارنوشته ها را از خانه تا مدرسه پیگیری و آن را در كلاس بازخوانی كنند یا تیتر روزنامه‌های مختلف را جمع آوری كرده و در كلاس بخوانند.

و راههای تقویت روخوانی در منزل و مدرسه :

 استفاده از روزنامه و يا مجله براي شناخت حروف و كلمه
استفاده از كتاب داستان در زنگ كتابخواني و پرسش از درك مطلب
 استفاده از متن‌هاي معلم و داستاني در هر درس
علاقمند كردن دانش‌آموزان به انجام تحقيقاتي مانند: يافتن معاني اسامي خودشان، نوشتن مراحل رشد گياه، فوايد جانوران، گردش آب و تهيه‌ی گزارش
آموزش فن خواندن (لحن و صدا) 
تهيه‌ی خبرنامه توسط دانش‌آموزان
 درست كردن لغت‌نامه توسط دانش‌آموزان
دلپذيركردن زنگ املا و استفاده از انواع املاها (تقريري،كارتي، پاي تابلو، هوانويسي، گروهي، املا ناقص و املا تصويري)
 استفاده از روش‌هاي نوين تدريس (پروژه، ايفاي نقش، گروهي و كاوشگري)
خلاصه كردن داستان
استفاده از متن‌هاي تصويري در خواندن
برگزاري كنفرانس‌هاي دانش‌آموزي
اجراي نمايش از متن‌هاي داستاني كتاب

 راهكارهاي انجام شده در منزل :

خواندن كتاب قبل از خواب
تهيه‌ی كتاب به سليقه‌ی بچه‌ها
داشتن كتابخانه‌ی كوچك در منزل
تشويق در زمينه‌ی حفظ شعر
 انجام بازي‌ها مثل اسم- فاميل
 خواندن تابلوها و برچسب‌ها توسط كودك
پيدا كردن آدرس توسط كودک
مطالعه‌ی پدر و مادر در حضور كودك

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد