وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 24 روز سن داره

کودک من

شلوار

روی دیوار خط خطی نکن !

1397/11/15 13:12
نویسنده : وبلاگ کودک من
2,303 بازدید
اشتراک گذاری

خط خطی های روی دیوار توسط کودکان آرامش را برای آنها به همراه دارد و با اینکار کشف جدیدی را بوجود می آورند. برای خیلی از والدین نقاشی روی دیوار کاری کثیف و باعث عصبانیت آنها می شود. برای کودکی که مداد را به در و دیوار می‌کشد تماشای اثری که از خودش به جا می‌گذارد، یک کشف مهم است.

مسلما با دیدن چنین صحنه ای والدین واکنش نشان می دهند و داد و دعوا می کنند. همه کودکان دوست دارند بنویسند و نقاشی بکشند اما گاهی اوقات مکانی را برای این کار انتخاب می­ کنند که نامناسب است در نتیجه والدین در مقابل کار کودک عکس العمل بدی نشان می ­دهند که موجب تنش در بین اعضای خانواده می ­شود.

می توانید بجای عصبانی شدن راه حل هایی را ارائه دهید.

یکی از بهترین راه ها برای اینکه کودک بر روی دیوار نقاشی و خط خطی نکند گذاشتن کاغذ بزرگ بر روی دیوار است. دور تا دور دیوار را کاغذهایی که بصورت لول شده هستند بچسبانید. اما بعضی از والدین می گویند که با اینکار کودک یاد نمی گیرد که نباید روی دیوار نقاشی بکشد و این راه را رد می کنند.

نقاشی های زیادی را بر روی کاغذهای بزرگ سفید چاپ و یا بکشید و با مدادرنگی و یا ماژیک در اختیار کودک قرار دهید و ساعتها او را سرگرم کنید. تعدادی از مادرها یک ماژیک وایت برد در اختیار کودک قرار می دهند و کودک می تواند بر روی سرامیک نقاشی کند و براحتی هم پاک می شود. 

یک بوم دیواری به او بدهید. به کودکتان بگویید که یک جای بهتر برای کشیدن این جور نقاشی‌ها سراغ دارید که اگر او فقط در آنجا نقاشی بکشد و نه روی باقی درها و دیوارها، به او جایزه خواهید داد. یک بوم را که ترجیحاً بزرگ هم باشد، به دیوار نصب کنید. بهتر است که این تابلو در جایی که در معرض دید است باشد نه کنج اتاق. و هر دفعه که او فقط روی آن نقاشی می‌کشد، ضمن تحسین هنرمندی او به خاطر اینکه روی بوم نقاشی کشیده به او یک جایزه کوچک مثل یک شکلات یا یک مداد رنگی بدهید. 

می توانید قانونی برای کودکتان تعیین کنید که در کجا بنویسد و در کجا ننویسد و قوانین را بارها و بارها برای کودک توضیح دهید.

و نظرات مامانها در این باره : 

یکی از مامانها می گفت که : من وقتي بچه بودم يواشكي ديوار اتاقامون رو خط خطي ميكردم و از اين كار واقعا لذت ميبردم.هنوز لذت خط خطي كردن ديوارهاي خونمون رو يادمه.با اينكه دفتر نقاشي داشتم ولي از دفتر خسته ميشدم و ديوار ها رو خط خطي ميكردم.الان يه دختر 2 سال و نيمه دارم كه اونم ديوارا رو خط خطي ميكنه. من هيچ وقت بهش نگفتم نكن.بزار تا بچه است بچگي كنه. البته اين عقيده منه...با ابر جادويي يا كمي وايتكس و مايع ظرفشويي پاك ميشه.اعصابتون هم راحتره چون اگه همش بگيد نكنن،يواشكي ديوارها رو خط خطي ميكنه..

مامان دیگه ای تعریف می کرد که  : من با اینکه روی دیوار برگه بچسبونیم اصلا" موافق نیستم ، این اولا" باعث میشه قاطعیت کلام پدر و مادر در اینکه روی دیوار نباید نوشت از بین بره ... ثانیا" رد خطوط مداد روی دیوار حک میشه و افتضاحه ... باید به کودک یاد داد که نباید روی دیوار نقاشی کشید و با خرید دفاتر فانتزی و قشنگ نقاشی و یا کتابهای رنگ آمیزی کودکان به اونها آموزش بدیم که چطور و کجا باید نقاشی بکشند .... کودکان بسیار هوشیار تر از اون چیزی هستند که ما فکر میکنیم و تاثیر یه کلام قاطع و بدون تبصره رو از خود ما هم بهتر میفهمند . 

مادر دیگری : روي ديوار اتاقش يك برگه سفيد بچسبانيد و بهش ياد بديدكه روي آن نقاشي بكشه خواهيد ديد كه خط خطي كردن ديوارها از سرش مي افته و علاقمند مي شه كه روي ان برگه هاي سفيد نقاشي بكشه هر چند وقت يكبار برگه ها را عوض كنيد بايد علت را چاره كرد نه معلول را (حس نقاشي كردن بچه را ارضا كنيد نه به فكر تميز كردن ديوار باشيد!!! چون باز هم امكان خط خطي شدنش وجود داره!! 

و نظر بنده در رابطه با این موضوع :

ساجده از کوچیکی علاقه زیادی به نقاشی داره. کوچیک که بود مثل همه بچه ها روی دیوارها و مبل ها رو خط خطی می کرد. با اینکه دفترهای خیلی زیبا و فانتزی هم براش می گرفتیم ولی علاقه زیادی به خط خطی کردن دیوارها داشت. خب مسلما اگه مستاجر هم باشی از ترس صاحبخانه باید مانع این کار کودک شد.  و به مراتب متوجه شدم که یه مقطع سنی هست که همه بچه ها علاقه به خط خطی روی دیوار رو دارند. کم کم از روی دیوار به کاغذ رو اورد. ولی خب اعصاب قوی می خواد که با این صحنه ها روبرو بشیم. وقتی ببینیم روی کابینت ها و متکا و دیوارها و ... همه خط خطی هستند...

سعی می کردم حواسش رو پرت کنم ولی بازم یواشکی این کار رو انجام می داد. خلاصه زمانها گذشت تا این کار از سرش افتاد. البته خرید تخته وایت برد هم راه حل خوبی بود. 

راه حل شما برای جلوگیری از این کار چیه ؟؟!!


​​​​

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد