وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 5 روز سن داره

کودک من

شلوار

تاثیرات صبحانه بر عملکرد کودکان

1397/11/19 22:00
نویسنده : وبلاگ کودک من
1,362 بازدید
اشتراک گذاری

صبحانه برای همه‌ی افراد وعده‌ی غذایی مهمی است، اما برای آنانی که به اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی دچار هستند عامل بسیار موثری  در افزایش عملکردهای توجه و تمرکز می باشد.

تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که به طور منظم صبحانه می‌خورند بهتر توجه می‌کنند، رفتارهای بیش‌فعالی و مشکلات خلقی کمتری دارند، در ریاضیات و قرائت نمرات بهتری می‌گیرند و سطح اضطراب و افسردگی آن‌ها کمتر است.

خوردن صبحانه باعث بهبود رفتار کودکان در مدرسه می شود و الگوهای تغذیه ضعیف می تواند رشد و پیشرفت نوجوانان را مختل کند. در کوتاه مدت خوردن یک صبحانه با کیفیت خوب می تواند احساس هشیاری و انگیزه برای یادگیری را افزایش دهد. مصرف صبحانه به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن در هنگام صبح، برای کودکان اهمیت فراوان دارد. 

خوردن صبحانه می تواند اثرات منفی بر یادگیری دانش آموزان داشته باشد. در شرایط ناشتایی کوتاه مدت معمولاً سطح گلوکز خون به نحوی تنظیم می شود که به عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتایی طولانی تر باشد، به دلیل افت قند خون، مغز قادر به فعالیت طبیعی خود نیست و در نتیجه یادگیری و تمرکز حواس مختل می شود.

دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند. خوردن صبحانه و ناشتایی طولانی مدت موجب افت قند خون شده و در نتیجه در وعده ناهار به علت گرسنگی و اشتهای زیاد، غذای بیشتری خورده می شود که در نهایت اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.

غذاهایی مقوی مثل فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی از ارزش غذایی بالایی برخوردارند. این غذاهای صبحانه مناسب دانش آموزان است . غذاهایی از قبیل نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و کره و مربا، نان و کره و عسل، نان و ک ره و خرما، همراه با یک لیوان شیر، یک صبحانه سالم و مغذی برای دانش آموزان به شمار می روند. یکی از دلایل نخوردن صبحانه در دانش آموزان تکراری و یکنواخت بودن آن است. تنوع در صبحانه، دانش آموزان را به خوردن صبحانه تشویق می کند. غلات یکی از گزینه هایی است که باید در وعده صبحانه گنجانده شود. معمولا غذاهای سرشار از غلات مملو از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است و انواع موادی که حاوی غلات کامل هستند، غنی از ویتامین های خانواده B از قبیل تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین بوده و انرژی زا هستند. در کنار کربوهیدرات، مصرف پروتئین نیز می تواند باعث سیری دانش آموزان در طول روز شود. یک فنجان شیر کم چرب حدود هشت میلی گرم پروتئین و 83 کالری بدون چربی دارد. 

بسیاری از والدین بخصوص مادرها مدام از صبحانه نخوردن فرزند دانش آموز خود شکایت می کنند، ولی محققان معتقدند با ایجاد برخی راهکارهای ساده و به کار بردن خلاقیت می توانید فرزندتان را به صبحانه خوردن تشویق کنید.

سعی کنید وعده صبحانه را متنوع کرده و از تکراری کردن آن بپرهیزید. اگر همیشه برای صبحانه نان و پنیر و کره آماده می کنید، یکبار نیمرو یا غذایی را که کودکتان دوست دارد، آماده کنید تا میل به صبحانه خوردن در او بیدار شود.

استفاده از ظروف مخصوص کودکان تمایل آنها به خوردن را افزایش می دهد. از فرزندتان بخواهید در آماده کردن صبحانه به شما کمک کند. این کار تمایل وی را به خوردن صبحانه دو چندان می کند.

راهکار دیگر ترغیب فرزندتان این است که در کنارش نشسته و همراه او صبحانه میل کنید. مطمئن باشید کودک با مشاهده شما که در حال خوردن صبحانه ای سالم هستید، گرایش بیشتری به صبحانه خوردن پیدا کرده و اهمیت این وعده غذایی مهم را درمی یابد.

همواره به کودکتان حق انتخاب بدهید و بگذارید خودش صبحانه مورد علاقه اش را انتخاب کند. از این رو، سعی کنید چند نوع غذا روی میز صبحانه باشد تا کودک براحتی حق انتخاب داشته باشد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد