وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 27 روز سن داره

کودک من

شلوار

مامان ساعت چنده ؟!

1397/11/20 21:02
نویسنده : وبلاگ کودک من
482 بازدید
اشتراک گذاری

زمانی که کودک متوجه مفهوم زمان شود، شما می توانید خواندن ساعت را مانند یک فرد بزرگسال به او یاد دهید. «فردا کی می آید؟»، «الان صبح است یا بعدازظهر؟» و سؤالاتی از این قبیل معمولا از زبان بچه های حدود ۳ سال شنیده و گاه آنقدر تکرار می شود که والدین را کلافه می کند.
در این سن، کودک کم کم زمان را درک می کند. پشت سر هم بودن اتفاقات کوچک و بزرگ، به احساس کودک راجع به جریان داشتن زمان کمک می کند. از حدود ۶ تا ۷ سالگی است که بچه درک کاملی از نظم زمان بدست می آورد. کوچولوی نازنین برای اینکه موقعیت خود را بفهمد، به مواقع مهم در طول روز مثل ساعت صبحانه، ناهار، رفتن یا برگشتن از مدرسه و... توجه می کند.


 حتی موقعی که بچه بتواند اتفاقات را در یک قطع بندی زمانی طبقه بندی کند، باز هم مفهوم زمان به معنای واقعی برای او پیچیده است. به عنوان مثال، کودک متوجه فرق ۲۰ دقیقه یا ۲۰ساعت برای پخت کیک نمی شود، اما فقط دوست دارد هرچه سریعتر کیک را میل کند.
 به طور کلی، پس از پنجمین جشن تولد است که کودک دوست دارد خواندن ساعت را یاد بگیرد. لزومی ندارد تا پیش از اینکه او از شما بخواهد به او ساعت هدیه بدهید. او خودش خیلی زود به شما نشان می دهد که آماده این آموزش است. اگر هم تمایلی نداشته باشد، مهم نیست، چون در مدرسه این آموزش ها به بچه داده می شود.

آموزش ساعت به کودک کمی نکته داره و نیاز به تمرین دارد ولی بعنوان والدین یا معلم شما می‌توانید آموزش ساعت به کودکان را تبدیل به یک فعالیت سرگرم‌کننده‌ کنید. کودک زمانی آمادگی یادگیری و آموزش خواندن ساعت را دارد که قادر به شمارش اعداد باشد. برای همین بهترین زمان پیش دبستانی و کلاس اول ابتدایی هست. البته اگر کودک شما زودتر از این زمان علاقه به یادگیری خواندن ساعت داشت، هیچ موردی ندارد و آموزش را شروع کنید.

بعد از اینکه کودک این توانایی داشت تا اعداد را تا ۶۰ بخواند او را با مفهوم زمان آشنا کنید. مفهوم عمومی زمان شامل صبح، ظهر، بعد از ظهر، نصف شب هست. کودک را با این زمان‌ها آشنا کنید. برای این منظور فعالیتهایی که در هر کدام از این زمانها انجام می‌دهد، نام ببرید. بطور نمونه صبح‌ها صبحانه می‌خوریم، ظهر وقتی هست که ناهار می‌خوریم و یک چرت می‌زنیم، بعداز ظهر وقتی هست که بابا خانه می‌آید و شب وقتی هست که دندان مسواک می‌زنیم و کتاب می‌خوانیم، نصف شب زمانی هست که خواب هستیم. با سوال پرسیدن بیشتر او را با زمان آشنا کنید. بپرسید در چه زمانی ما فلان کار را انجام می‌دهیم؟ تا در موردش بیشتر فکر کند و بهتر با مفهوم زمان آشنا شود.

ر این باره بهتر است با روش های بازی و سرگرمی ساعت را به بچه ها آموزش داد. یکی از بهترین وسایل در این باره، ساعت هایی هستند که اوقات مختلف روز را نشان داده اند. ساعت ۷ وقت صبحانه، ۱۲وقت ناهار و... به کمک این تصاویر کارتونی می توان عملکرد عقربه ها را و اینکه هر ساعت چند دقیقه دارد به او یاد داد. مادر می تواند در ساعت های مختلف روز، زمان را به کودک یادآوری کند. به عنوان مثال: الان ساعت چند است؟

حالا وقت انجام چه کاری است؟ ساعت۱۲ وقت خرید است یا نه؟ این تمرین برای بچه خوشایند است چون او احساس مسئولیت می کند و مانند یک رئیس از عهده کارش برمی آید. پس از این بد نیست ساعت مچی به او هدیه داد که کودک بسیار نسبت به آن احساس غرور می کند.
یکی دیگر از وسایل کاربردی و مفید در این باره، ساعت هایی است که ۳ عقربه با رنگ های متفاوت دارد. اعداد مربوط به ساعت با عقربه ساعت و اعداد مربوط به دقیقه با عقربه دقیقه ها همرنگ است. زمانی که کودک عقربه ساعت را روی عدد می بیند متوجه می شود که الان ساعت چند است. پس از مدتی تمرین، کودک ساعت را به طور کامل یاد می گیرد. بعضی کتاب های داستان نیز می تواند در این باره مفید باشند. معمولا در این داستان ها زمان در قالب اتفاقات روزمره شخصیت ها معرفی می شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد