وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 5 روز سن داره

کودک من

شلوار

اسباب بازی که با کودکتان رشد می کند

1391/9/1 16:48
نویسنده : وبلاگ کودک من
2,812 بازدید
اشتراک گذاری

رسول اکرم اسلام صلي الله عليه و اله و سلم و ساير ائمه معصومين عليه السلام فرموده اند: «در هفت سال اول زندگي محور فعاليت هاي کودک را بازي تشکيل مي دهد.»

دانشمندان معتقدند پدر و مادرها باید اسباب بازی هایی را برای کودک خود خریداری کنند که هوش و استعداد آنها را بالا ببرد و فعالیت های بدنی کودکان را افزایش دهد.

این موضوع برای بسیاری از والدین ناراحت کننده است که ببینند پس از صرف ساعت ها وقت برای انتخاب بی خطرترین، خوش رنگ ترین و سرگرم کننده ترین و آموزشی ترین اسباب بازی برای کودکشان اما آن ها کماکان با درپوش ماهیتابه بازی می کنند به همین خاطر انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودک کاری تقریبا ناممکن است، بهترین اسباب بازی آن است که کودک را مجذوب خود کند.


ساخت اسباب بازی که متناسب با کودک رشد می کند و بزرگ می شود این امکان را به کودک و یا نوزاد می دهد که از بازی کردن لذت ببرد و اوقات فراغت خود را پر کند.

"راسخون" نیز در خصوص بازی های کودکان نوشت: رسول اکرم اسلام صلي الله عليه و اله و سلم و ساير ائمه معصومين عليه السلام فرموده اند: «در هفت سال اول زندگي محور فعاليت هاي کودک را بازي تشکيل مي دهد.»

منظور از بازي کودکان، در واقع انجام تجارب بسيار روشن و دست اولي است که برانگيزنده ي تفکر کودک باشد. در بازي بايد به کودک اجازه داد که خود بينديشد و راه حل هاي متفاوت را آزمايش کند تا بدين وسيله صفاتي چون خلاقيت، اعتماد به نفس و ... در او تقويت شود. نتيجه مطالعات در اين زمينه نشان مي دهد که بهترين وسيله بازي لزوماً گرانترين آنها نيست، برعکس اسباب بازيها گران و پيچيده که در ساخت آنها، سازندگان تفکر بسياري را بکار برده اند، اجازه تفکر خلاق را از کودکان باز مي ستاند، يعني کودک مبهوت آن همه ابتکاراتي مي شود که در اين اسباب بازي لحاظ شده است. بنابراين به مربيان والدين توصيه مي شود در تهيه اسباب بازي براي کودکان يا دانش آموزان به اين نکته توجه داشته باشند:

* هر چه اسباب بازي ساده ترباشد تحرک ذهني و ابتکاري کودک در موردآن بيشتر خواهد شد.

* انعطاف پذيري سبب مي شود کودک بتواند تفکر خلاق وتوانايي ذاتي خلاقيت خودش را وسعت ببخشد و با تمرين هاي متفاوتي که با آن وسايل انجام مي دهد، آنها را به شکل هاي مختلفي دربياورد.

* گوناگوني اسباب بازي سبب رشد و اعتلاي اين استعدادهاي مختلف است.

* وسايل بازي بايد ازجهات مختلفي چون: مواد، ساختمان و ... براي سلامت جسمي کودک زيان آور نباشد.

*بازي و وسايل آن نبايد در تحريک کودک به اعمالي چون: پرخاشگري، حسادت، خصومت و ... نقش داشته باشد، بلکه اسباب بازي بايد به گونه اي طراحي شود که بهره گيري از آنها سبب تسکين روان و آرامش خاطر کودک شود.

*اسباب بازي نبايد يک بار مصرف باشد، بلکه به گونه اي باشد که چند کودک بتوانند دوران کودکي خود را با آنها بگذرانند.

*وسايل بازي بايستي از نظر وزن ، اندازه و .... با ويژگي هاي فيزيکي سن کودک سازگار باشد.

*کودکان در مراحل مختلف سني به لحاظ درک مفاهيم ذهني، متفاوت عمل مي کنند. لذا، توجه به اين امر مهم در تهيه وسايل بازي و يا طراحي بازي هاي کودکان بسيار حائز اهميت است. زيرا غفلت از آن احتمالاً سبب مي شود که بکارگيري يک وسيله بازي و يا انجام يک بازي به جاي پرورش استعدادها موجب خاموشي وکسالت آنها شود.

*با توجه به اينکه کودکان دوران جوانه زدن و آغاز بهار زندگي خود را طي مي کنند، انتخاب رنگهاي شاد و نشاط آور براي اسباب بازي ها ونه رنگ هايي که سبب افسردگي و دلمردگي مي شود حائز اهميت است.

*توصيه مي شود در انتخاب اسباب بازي کودکان را در تضاد با ارزشهاي فرهنگي و اجتماعي قرار ندهيد. به عبارت ديگر اسباب بازي بايستي به گونه اي باشد که ارزشهاي جامعه را تقويت و تحکيم کند و در ستيز با آنها قرار نگيرد، زيرا، يکي از فوايد اين تجانس فرهنگي و ارزشي اسباب بازي فراهم سازي آرامش رواني و عاطفي براي کودک است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد