وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 5 روز سن داره

کودک من

شلوار

غذای کمکی ماه دهم

1391/7/29 6:53
نویسنده : وبلاگ کودک من
5,231 بازدید
اشتراک گذاری

از پايان شش ماهگي و همزمان با شروع غذاي كمكي تا پايان 12 ماهگي غذاي اصلي شيرخوار هنوز شير مادر است لذا تغذيه با شير مادر به طور مكرر و بر حسب تقاض و تمايل شيرخوار در تمام مدت شب و روز به ويژه قبل از هر وعده غذاي كمكي بايد مورد توجه قرار گيرد.

به طور کلی تا پایان یک سالگی باید از دادن عسل غیر پاستوریزه، شیرپاستوریزه، پنیر، سفیده تخم مرغ، شکلات، میگو، فلفل و ادویه جات، ترشی ها، نمک، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، خربزه، کیوی، انواع توت( توت سفید، توت فرنگی، تمشک) ، آلبالو، گیلاس، لپه و نخود، اسفناج و کلم به کودک خودداری کنید.

دو هفته اول ماه دهم :

در اين دوره به جاي آب ميوه ساعت 10 صبح مي توان از خود ميوه هاي مجاز استفاده كرد. مثلا از يك قاشق مربا خوري هلو، سيب، موز و... شروع نمود و به سه قاشق مربا خوري رساند. ميوه مورد نظر بايد كاملا رسيده و شسته شده باشد و بعد از جدا كردن پوست و هسته آن، ميوه را با پشت قاشق كاملا نرم كرده، سپس به شيرخوار مي دهند.
مقدار ميوه را به تدريج زياد كرده و به جاي فرني ساعت 10 صبح 5 تا 6 قاشق مرباخوري ميوه به كودك داده مي شود.
در اواخر هفته دوم اين ماه خرماي رسيده كه پوست و هسته آن را جدا كرده باشند بعد از غذاي ظهر به عنوان دسر براي كودك لذت بخش است.
كم كم مقدار سوپ برحسب اشتهاي كودك، ظهر و شب هر بار حداكثر به 6 تا 10 قاشق مرباخوري مي رسد.
اگر سوپ در حجم زياد و بيش از 10 قاشق مربا خوري در هر وعده باشد اشتهاي كودك را براي وعده بعد شير مادر كه هنوز غذاي اصلي اوست كم مي كند.
در اين زمان شيرخوار را با غذاهايي كه خود مي تواند با دست بردارد و به دهان ببرد بايد آشنا كرد مثل نان، بيسكويت ساده، ماكاروني پخته شده، تكه هايي از سيب زميني يا هويج پخته شده، كوفته قلقلي و ...
برنامه غذايي شيرخوار در دو هفته اول ماه دهم

صبح 10 صبح ظهر عصر شب
3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره+ نصف زرده تخم مرغ 5 تا 6 قاشق مرباخوري از ميوه رسيده و نرم شده 6 تا 10 قاشق مرباخوري سوپ+ 2 تا 4 قاشق مربا خوري ماست 3 قاشق مرباخوري  پوره يا فرني يا حريره+ تکه هاي بيسكويت يا تكه هاي نان 6 تا 10 قاشق مربا خوري سوپ+ 2 تا 4 قاشق مربا خوري ماست

 دو هفته دوم ماه دهم:
در اين زمان ضمن تنوع بخشيدن به سوپي كه براي شيرخوار تهيه مي شود مي توان از کته نرم كه در آب گوشت يا آب مرغ پخته مي شود همراه با خود گوشت استفاده كرد. براي تنوع غذا، بهتر است به كته نرم هر بار يك نوع از سبزي ها يا حبوبات را اضافه نمود. گوشت ماهي كه تيغ هاي آن كاملا گرفته شده باشد همراه با كته نرم و سبزي مي تواند بر تنوع غذايي كودك بيفزايد.

به طور کلی تا پایان یک سالگی باید از دادن عسل غیر پاستوریزه، شیرپاستوریزه، پنیر، سفیده تخم مرغ، شکلات، میگو، فلفل و ادویه جات، ترشی ها، نمک، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، خربزه، کیوی، انواع توت( توت سفید، توت فرنگی، تمشک) ، آلبالو، گیلاس، لپه و نخود، اسفناج و کلم به کودک خودداری کنید.

 

 لینک غذای کودک به ترتیب ماه

http://koodakeman91.niniweblog.com/cat4.php

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

مامان نازنین زهرا
18 خرداد 91 16:41
نی نی های حاجی
20 خرداد 91 14:20
مامان فاطمه گلی
20 خرداد 91 16:30
چه خوب به درد همه مادران می خوره گلم ممنون
مامان آیدین
10 مهر 91 3:13
ممنون دوست عزیز میشه یه غذای مقوی برای بچه ده ماهه بزارین؟قربون دستت عزیزم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد