وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 4 روز سن داره

کودک من

شلوار

بازی ها و اسباب بازی های خطرناک کودک شما

1391/6/3 23:51
نویسنده : وبلاگ کودک من
2,585 بازدید
اشتراک گذاری

هر سال تعداد زیادی از کودکان به دلیل انجام دادن بازی های خطرناک دچار حادثه می شوند و حتی کار بعضی از آنها به چند روز بستری شدن در بیمارستان می کشد.

شاید باورتان نشود اما هر چیز ساده ای مانند اسباب بازی ها، آب، شیر و حتی هوا باعث مرگ تعدادی از کودکان در هر سال می شود. آمارها نشان می دهد؛

 تقریبا ۶ درصد از کودکان، بازی بسیار خطرناک کشیدن یک کیسه پلاستیکی روی صورت و حبس کردن نفس را امتحان کرده اند. متاسفانه در سال ۲۰۰۷، ۸۲ کودک بین ۶ تا ۱۹ سال فقط به دلیل انجام این بازی و رقابت کردن با دوستان شان برای حبس کردن نفس جان خود را از دست داده اند.

اگر والدین می خواهند فرزندان خود را از انجام این بازی ها بازدارند، باید در مرحله اول علت جالب بودن اینگونه حرکات خطرناک برای کودکان را درک کنند. به این ترتیب می توان به راحتی علاقه بچه ها را به سمت بازی های بی خطر متوجه شد و هر سال از تعداد زیادی از حوادث ناگوار پیشگیری کرد.

همان طور که می دانید، خطر کردن بخشی از زندگی همه انسان ها را تشکیل می دهد و هیجان ناشی از آن برای همه حتی کودکان جالب است. اگر مشاهده کردید که کودکتان در حال انجام یکی از این بازی هاست، در مرحله اول سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید و آرام باشید. خوشبختانه کودکان معمولا این بازی ها را انجام نمی دهند و فقط گاهی اوقات این رفتارهای پرخطر از آنها دیده می شود. اگر شما ناگهان با کودکتان برخورد کنید و از کوره در بروید، ممکن است فرزندتان تصمیم بگیرد این کار را به دور از چشمان شما انجام دهد که در این صورت عواقب کار ممکن است بسیار بدتر شود.

در ادامه سعی می کنیم بعضی از بازی های خطرناک را که معمولا کودکان علاقه زیادی به انجام آنها دارند به شما معرفی کنیم، تا خود را برای پیشگیری از آنها آماده کنید.

 ● چقدر می تونی نفست رو نگه داری؟

بعضی از کودکان دوست دارند تا جایی که ممکن است نفس خود را نگه دارند تا احساس سرگیجه و بی حالی موقت به آنها دست بدهد. حتی دیده شده که تعدادی از نوجوانان این کار را تا لحظات آخر قبل از بیهوش شدن ادامه می دهند تا این احساس را تا نهایت خود تجربه کنند.

برای انجام این کار کودکان از کمربند، طناب، کیسه پلاستیکی و حتی دست استفاده کرده و نفس خود را به طور کامل حبس می کنند. یکی از خطرات جدی انجام این بازی ها وارد شدن آسیب مغزی در اثر کم شدن میزان اکسیژنی است که به سمت این عضو بسیار مهم بدن در جریان است. خوشبختانه راه هایی هست که از طریق آن شما می توانید متوجه شوید، فرزندان​تان دست به انجام این بازی می زنند.

 برای مثال ظاهر شدن قرمزی یا جراحت در پوست اطراف گردن، قرمز شدن چشم ها، سردردهای مداوم و حواس پرتی از نشانه های معمول انجام این بازی در بین کودکان است. معمولا کودکان این بازی را برای نشان دادن قدرت و توانایی خود در نگه داشتن نفس انجام می دهند اما بعضی مواقع این علل انجام این بازی ها جدی تر است.

آمارها نشان می دهد، کودکان افسرده، ناامید، کودکانی که احساس می کنند به آنها توجه کافی نمی شود یا نمی توانند فعالیت های معمولی زندگی خود را به درستی انجام دهند، این بازی ها را برای جلب توجه انتخاب می کنند. اگر مشاهده کردید فرزندتان به این بازی علاقه دارد و به انجام آن اصرار می ورزد، حتما با یک روانشناس مشورت کنید.

 ● با یک نفس برو بالا

یکی دیگر از بازی هایی که معمولا در بین کودکان دیده می شود، رقابت بر سر نوشیدن حجم زیادی از مایعات است. برای مثال آنها با هم شرط می گذارند که بتوانند یک بطری کامل نوشابه را در یک نفس بنوشند یا یکباره یک شیشه کامل شیر را سربکشند.

 مشخص است که با انجام این کار باید منتظر ظهور علائم بیماری بود. معده انسان این توانایی را ندارد که یکباره وارد شدن حجم زیادی از مایعات مانند شیر را مدیریت کند. به همین دلیل این کار می تواند خود را با علائمی مانند استفراغ، اسهال، دل درد و ورم معده نشان دهد.

 ● دهنت چقدر جا داره؟

شاید در نگاه اول این بازی بامزه به نظر بیاید اما می تواند نتایج فاجعه باری به همراه داشته باشد. کودکان ممکن است با هم مسابقه بگذارند که هر کدام می توانند چه تعداد تکه کوچک غذایی را در دهان خود جای دهند. این غذاها معمولا اندازه کوچکی دارند و می توانند هر چیزی از چیپس و پفک گرفته تا میوه را شامل شوند. در طول دهه های گذشته این نوع بازی ها باعث مرگ تعدادی از کودکان شده که با این کار مسیر تنفسی خود را مسدود کردند و اطرافیان آنها نیز نتوانستند هیچ کاری برای نجات جان آنها انجام دهند.

 ● بازی های کامپیوتری

شاید بسیاری از والدین تصور کنند، سرگرم شدن با کامپیوتر، مطمئن ترین بازی برای کودکان باشد اما متاسفانه اینطور نیست. به تازگی محققان متوجه شدند، مغز کودکانی که ساعت های زیادی خود را با بازی های کامپیوتری سرگرم می کنند به مرور زمان آسیب دیده و حتی ممکن است

 باعث ابتلای آنها به فراموشی موقت شود. اعتیاد به بازی های کامپیوتری اتصالات داخل مغز را غیرفعال کرده و به طور خلاصه بسیاری از توانایی های آن را مختل می کند. بعضی از کودکان در سال بیش از ۲ هزار ساعت به صفحه مانیتور خیره می شوند و با این کار به بسیاری از قسمت های بدنشان از چشم ها گرفته تا مفاصل و ستون فقرات آسیب وارد می کنند.

 ● رقابت ادویه ای

البته این بازی چندان معمول نیست اما دیده شده که بعضی از کودکان و نوجوانان بر سر خوردن ادویه تند مانند دارچین، فلفل و مانند آن بدون مصرف آب رقابت می کنند. بعضی مواقع این کار باعث بروز سرفه های شدید شده و حتی کار به استفراغ کردن هم می رسد. از عوارض خطرناک تر این​گونه بازی ها می توان به اختلالات ریوی، جمع شدن مایعات در داخل شش ها و ابتلا به ذات الریه اشاره کرد.

 ● ۵ اسباب بازی خطرناک اما پرطرفدار

▪ عینک های پلاستیکی

تحقیقات محققان ایالات متحده نشان می دهد، میزان مواد شیمیایی موجود در این عینک ها بسیار زیاد است. بعضی از نمونه های این عینک ها تا ۴۲ برابر حد مجاز دارای فتالیت ها هستند. با اینکه استفاده از فتالیت ها از سال ۲۰۰۸ در اسباب باز ی ها ممنوع شده است ولی هنوز هم بسیاری از کارخانه ها به خصوص کارخانه های چینی به استفاده از این مواد در محصولات خود ادامه می دهند. فتالیت ها می توانند باعث به هم ریختن تعادل هورمونی در بدن شوند و همچنین عوارض زیادی به همراه داشته باشند.

▪ تیله و توپ های کوچک

از سال ۱۱۹۰ تا کنون ۶۹ کودک در ایالات متحده در اثر بلعیدن این گوی های بسیار کوچک خفه شده و جانشان را از دست داده اند. این توپ ها برای کودکان زیر ۳ سال نباید قطر کوچک تر از ۴/۵ سانتی متر داشته باشد، زیرا به راحتی می تواند هنگام بلعیده شدن مسیر تنفسی کودک را مسدود کند.

▪ بادکنک

با اینکه بادکنک ها یکی از محبوب ترین اسباب بازی های کودکان به حساب می آید، اما از سال ۱۹۹۰ تا کنون عامل مرگ ۸۶ کودک زیر ۸ سال بوده است. بادکنک ها بعد از ترکیدن به تکه های کوچکی تقسیم می شود که درصورت وارد شدن به دهان ممکن است باعث خفگی کودکان شود.

▪ تفنگ ها

تفنگ ها، یکی از اسباب بازی مورد علاقه بیشتر کودکان به حساب می رود، اما متاسفانه بیشتر آنها طوری ساخته شده که صداهای بلندی تولید می کند. کودکان نیز علاقه دارند بچه های دیگر را غافلگیر کنند و به همین دلیل تفنگ را در نزدیک گوش آنان به صدا درمی آورند. در این حالت ممکن است پرده گوش کودک صدمه دیده و باعث ناشنوا شدن یک گوش به طور کامل شود. نمونه های دیگری از این تفنگ ها که گلوله های کوچک شلیک می کند نیز بسیار خطرناک و حتی باعث کوری کودکان هم شده است.

▪ لیزر

اگر لیزرها به مدت زیادی به چشم تابانده و به دفعات زیادی تکرار شود، اثرات مخربی روی چشم می گذارد. با تابیده شدن لیزر بر چشم کودک ممکن است شبکیه چشم آسیب دیده و کودک لکه های سفیدی را روی اجسام مشاهده کند.


منبع:مجله سیب سبز

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد