وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 12 سال و 2 روز سن داره

کودک من

شلوار

آموزش انواع آب و هوا به کودکان

1397/10/26 12:16
نویسنده : وبلاگ کودک من
28,360 بازدید
اشتراک گذاری

آموزش فصل ها از سن چهار تا پنج سالگی به کودکان آغاز می شود . کودکان در این سن تغییرات آب و هوایی در فصل های مختلف سال را حس می کنند و این موضوع برای آن ها قابل درک است . بنابراین این سن مناسب یاددادن نام فصل ها و همچنین ماه های مربوط به این فصل از سال و انواع آب و هوا است .  

برای یادسپاری نام ماه هاو فصل هل های سال بهترین روش استفاده از شعرهای آهنگینی است که برای آموزش این مورد وجود دارد . در زیر یکی از شعرهای زیبای آموزش فصل ها و ماه های سال آمده است . آهنگ شیرین این شعر باعث به یادسپاری هر چه سریعتر کودکان می شود .

شعر آموزش فصل ها و ماه های سال به کودکان

فروردین و اردیبهشت و خرداد
سه ماه بهاره ، سه ماه بهاره ، نه سرده ، نه گرمه

تیر و مرداد و شهریور
سه ماه تابستان ، سه ماه تابستان ، گرم گرم ، گرم گرم

مهر و آبان و آذر
سه ماه پاییزه ، سه ماه پاییزه ، نه سرده ، نه گرمه

دی و بهمن و اسفند
سه ماه زمستان ، سه ماه زمستان ، سرد سرد ، سرد سرد

هنگام خواندن این شعر برای کودکان بهتر است که اداها و حرکات بدن هم همراه با آن انجام گیرد . مثلا هنگام خواندن قسمت تابستان دست ها را به صورت بادبزن جلوی صورت تکان دهند و هنگام خواندن زمستان دست ها را به هم بمالند و فوت کنند .

مسلما برای آموزش انواع آب و هوا نیاز داریم که فصل ها را به مراتب به کودک آموزش دهیم. به این صورت که خصوصیات فصل پاییز مثل زردی برگها و سرمای هوا و بارنندگی گفته شود. به مراتب در زمستان برف و باران و مه به آموزش اضافه خواهد شد. در فصل بهار شکفتن گلها و سرسبزی طبیعت و در فصل تابستان گرمای هوا را ذکر می کنیم و توضیحات باید کامل باشد زیرا در پی آن سوالات پی در پی کودکان را همراه دارد.

اما برای آموزش آب و هوا (چه به زبان فارسی و چه به زبان انگلیسی) می توان از کاردستی شروع کنیم. با تعدادی مقوا و رنگ میتوانید یک کرم زیبا که هر دایره آن معرف یک نوع آب و هوا هست برای کودکانتان ایجاد کنید. از آنها بخواهید در هر دایره یک نقاشی برای آب و هوایی که میشناسد بکشد.

ایده هایی برای آموزش همراه با کاردستی های زیر 

کودک من

کودک من

کودک من

زمانی را به گفتن داستان در مورد انواع آب و هوا اختصاص دهید. و می توانید داستان خود را با انواع لباسها در فصل های خاص گسترش دهید. اینکه در زمستان چون هوا سرده و بارون و برف می یاد باید لباس گرم بپوشیم و می تونی لباسهای گرم رو برام بگی ؟ دستکش جز لباسهای گرمه ؟ شلوارک جز لباسهای گرمه ؟ 

و به همین صورت داستان خود را همراه با سوال و جواب گسترش دهید و با این روش کودک هم در داستان سرایی شما مشارکت خواهد کرد

داستان سرایی شما همراه با کاردستی چرخشی زیر کامل تر خواهد شد

کودک من

و همین طور کاردستی ستاره ای که برای درست کردن این کاردستی حتما از کودک خود کمک بگیرید 

کودک من

اگر اهل ایده های جدیدتر هستید با یک نمایش می توانید آموزش را کامل تر کنید. با نمد عروسکهای انگشتی را درست کنید و در قالب نمایش و بازی آموزش دهید. حتما کودک هم می خواهد که در این نمایش مشارکت داشته باشد 

کودک من

یک مکعب آب و هوایی بسازید و از کودک بخواهید که مکعب را پرت کند. هر آب و هوایی که در آمد , اول از کودک بخواهید که در موردش صحبت کند. اول از همه ببینید که اطلاعاتش در این زمینه چقدر است. مسلما از طریق کارتون هایی که قبلا دیده و کتاب داستانهایی که قبلا برایش خوانده اید , اطلاعاتی در این زمینه دارد. سپس شما می توانید توضیحاتش را کامل تر کنید. 

کودک من

لینک کاردستی درست کردن رنگین کمان 

 

پسندها (1)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد