وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 5 روز سن داره

کودک من

شلوار

آن‌چه درباره هوش کودکان نمی‌دانید

1391/8/25 16:37
نویسنده : وبلاگ کودک من
4,860 بازدید
اشتراک گذاری

کودک من

هر پدر و مادری دوست دارد به فرزندش کمک کند تا بهترین، سالم‌ترین و راحت‌ترین زندگی را داشته باشد، اما چه‌طور می‌توان این کار را انجام داد؟ در واقع، بهتر است بدانید با رشد سطح آگاهی و هوش فرزندتان، به او کمک می‌کنید تا در تصمیماتش و در برخورد با سختی‌های زندگی، دقت بیش‌تری داشته باشد و بدین ترتیب، زندگی بهتری را برای خود بسازد.

هرچند در گذشته تصور می‌شد هوش، عاملی است كه به وسیله ژنتیك منتقل می‌شود، ولی امروزه، دانشمندان عقیده دارند محیطی كه فرزند شما در آن رشد می‌كند و نیز فردی كه كودك را بزرگ می‌كند، نقش بسیار مهمی در تعیین میزان هوش كودك دارند. در واقع، والدین می‌توانند كمك بسیار زیادی به باهوش‌تر شدن فرزندشان كنند.

یکی از راه‌هایی که به شما در بالا بردن هوش فرزندتان، کمک می‌کند، شناخت استعدادهای طبیعی و توانایی اوست. همچنین، شناخت سلیقه و علاقه او نیز به شما این امکان را می‌دهد تا با نوع آگاهی خاص و هوش او، آشنا شوید و به او، در یادگیری و تقویت هوش او در زمینه‌های مختلف، کمک کنید.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشت، میزان آموزش و برقراری ارتباط او با دیگران و کسب تجربیات مختلف است تا بدین طریق، هوش او در زمینه‌های محتلف، رشد کند.

 هوش کلامی

هوش کلامی، شامل توانایی خوب صحبت کردن، شنیدن و برقراری ارتباط کلامی با دیگران است. بچه‌هایی با هوش کلامی بالا، مهارت‌هایی نظیر گوش کردن، حرف زدن، قصه گفتن، درس دادن، دریافت مفهوم و معانی کلمه‌ها، یادگیری زبان‌های دیگر، به خاطر سپردن و یادآوری اطلاعات و قانع کردن دیگران با استفاده از کلام را دارند.

برای تقویت این هوش، می‌توانید او را به یادگیری یک زبان دیگر، تشویق کنید یا با او، بازی‌های کلمه‌ای بکنید.

 هوش دیداری

هوش دیداری یا بصری، توانایی درک پدیده‌های دیداری است و شامل مهارت‌هایی نظیر نوشتن، نقاشی و طراحی کردن، پازل درست کردن، خیال‌پردازی، تفسیر تصویرها و همچنین قدرت جهت‌شناسی و مکان‌یابی است.

برای تقویت این هوش، بهتر است کودک‌تان را با کتاب‌های هنری و گرافیکی آشنا کنید و او را به درست کردن پازل‌های جذاب، تشویق کنید. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، تشویق کردن او به خلق آثار هنری یا شرح دادن نقاشی‌هایش است.

 هوش منطقی یا ریاضی

هوش منطقی یا ریاضی، توانایی کشف الگوها و دلایل ریاضی و تفکر منطقی است. این هوش، شامل حل کردن مساله، طبقه‌بندی اطلاعات، سوال پرسیدن و کنجکاوی در پدیده‌های طبیعی و داشتن تفکر منطقی است.

برای تقویت این هوش، می‌توانید او را به بازی‌های فکری و اعدادی، تشویق کنید.

 هوش بدنی و فیزیکی

هوش بدنی و فیزیکی، توانایی کنترل ماهرانه حرکات بدن و حفظ تعادل جسمی است. اگر کودک شما، از این هوش، بهره‌مند باشد، در رقص و ورزش، موفق خواهد بود. مهارت‌های این هوش، شامل واکنش‌های بدنی به‌موقع، لمس اشیا و بررسی آن‌ها و علاقه به پانتومیم و مفاهیم حرکاتی است.

برای تقویت این هوش، می‌توانید فرزندتان را به ورزش کردن، تشویق کنید.

هوش موسیقی

هوش موسیقی و خلاق، توانایی درک و تولید موسیقی با استفاده از صداها و ریتم‌هاست. بچه‌هایی که این هوش را دارند، معمولا در نواختن یکی از سازهای موسیقی یا خواندن اشعار، استعداد دارند. مهارت‌های آن‌ها، شامل آواز خواندن، نواختن آلات موسیقی، یادآوری ملودی‌ها و حتی سوت زدن است.

برای تقویت این هوش می‌توانید فرزندتان را به نواختن یکی از سازهای موسیقی، تشویق کنید یا حتی با پخش کردن موسیقی در فضای خانه، گوش او را با انواع آهنگ‌ها، آشنا کنید.

 هوش اجتماعی

هوش اجتماعی و ارتباطی، توانایی ارتباط برقرار کردن و فهم دیگران است. بچه‌هایی که این هوش را دارند، معمولا سعی می‌کنند مسایل را از دید دیگران، بررسی و احساس آن‌ها را درک کنند و مهارت‌هایی نظیر هم‌دلی، گوش کردن، مشورت کردن، همکاری گروهی، حل و فصل آرام مشکلات، برقراری روابط مثبت با دیگران و درک احساس دیگران را دارند.

برای تقویت این هوش، بهترین کار، تشویق فرزندتان به شرکت در کلاس‌ها و فعالیت‌های گروهی است.

 هوش درون‌فردی

هوش درون‌فردی، توانایی فهم و بیان احساسات درونی و شناخت مهارت، قدرت و ضعف‌های خود است. کودکانی که این هوش را دارند، مهارت درک و بررسی خود، آگاهی از احساسات درونی، تمایلات و رویاها، تشخیص نقاط ضعف و قدرت خود و همچنین با خود فکر و استدلال کردن را دارند.

برای تقویت این هوش، بهترین روش، تشویق فرزندتان به نوشتن خاطرات روزانه است. همچنین، شما با تشویق او به فکر کردن قبل از انجام هر کاری، می‌توانید این هوش را در او بالا ببرید.

منبع: مجله شهرزاد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد