وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 12 سال و 2 روز سن داره

کودک من

شلوار

آموزش پوشک گرفتن کودک (سری اول)

1391/8/24 18:43
نویسنده : وبلاگ کودک من
29,731 بازدید
اشتراک گذاری

هیچ دو کودکی کنترل ادرار را در یک سن بدست نمی آورند.زمان واقعی آن هنگامی است که کودک آماده باشد.منظور از  آماده بودن زمانی ست که مغز,اعصاب و عضلات به اندازه کافی رشد کرده باشند.به ندرت ممکن است قبل از سن 15 تا 18 ماهگی اعصاب تکامل یافته باشند وعضلات به آنها پاسخ دهند.بنابراین به خاطر کودکتان قبل از این سن انتظار نتایج مهمی از نشستن روی لگن نداشته باشید.
اگر مصمم باشید آموزش لگن را از سن پایین شروع کنید احتمال بروز مشکلات بیشتر است.

کودک من

هیچ دو کودکی کنترل ادرار را در یک سن بدست نمی آورند.زمان واقعی آن هنگامی است که کودک آماده باشد.منظور از  آماده بودن زمانی ست که مغز,اعصاب و عضلات به اندازه کافی رشد کرده باشند.به ندرت ممکن است قبل از سن 15 تا 18 ماهگی اعصاب تکامل یافته باشند وعضلات به آنها پاسخ دهند.بنابراین به خاطر کودکتان قبل از این سن انتظار نتایج مهمی از نشستن روی لگن نداشته باشید.
اگر مصمم باشید آموزش لگن را از سن پایین شروع کنید احتمال بروز مشکلات بیشتر است.

کنترل مدفوع معمولا قبل از کنترل ادرار حاصل میشود ولی زمان بدست آوردن آن متغیرتر است.بعضی کودکان به خصوص پسرها ممکن است تا پس از دو سالگی هیچ نشانه ای از کنترل آن نشان ندهند.این موضوع نشان میدهد که محدوده طبیعی برای زمان بدست آوردن کنترل مدفوع چقدر وسیع است.
بنابراین نقش شما این است که اجازه دهید کودکتان با سرعت خاص خودش رشد کند و هر وقت موفق شد تمیز بماند او را تحسین کنید و اگر خود را کثیف کرد جار و جنجال راه نیندازید.اگر آموزش رو شروع کردین,بهتره وقفه نندازید تا کودک سردرگم نشه.مهمه که روال آموزش منظم و پشت سر هم باشه.
در مواقعی مثل زمان بعد از غذا خوردن,بچه رو روی لگن بنشونید(کلا زمانهایی که احتمال موفقیت بیشتره) و از وسایلی مثل کتاب یا اسباب بازی برای تشویق به نشستن استفاده کنید.

نکته بعدی اینه که احساس کنیم سن بچه برای این آموزش مناسبه. فروید معتقد بود:سن 2 سالگی تا 3-4 سالگی سن دوره مقعدیه...یعنی میگفت انرژی زندگی توی این قسمتها متمرکز میشه..بچه از نگه داشتن و ناگهانی دفع کردن  ادرار یا مدفوع خودش خیلی لذت میبره...اگه والیدن برای اینکار کودک رو رها کنن و بذارن هر کاری دلش خواست بکنه بچه ای در آینده شلخته..دمدمی مزاج و ریخت و پاشی در کارها و رفتارها و تصمیماتش خواهند داشت...و در صورتی که خیلی سخت گیری شدید کنن و مدام بچه رو برای اجابت مزاج تحت فشار بذارن..بچه ای وسواسی..خسیس..و خیلی سخت گیر و زیادی دقیق خواهند داشت...پس افراط و تفریط توی این دوران هر دو غلطن.

آیا کودک برای از پوشک گرفتن آماده است؟
با بزرگ شدن کودکتان برای خیلی چیزها در مورد نوزادی و نوپا بودن او دلتنگ خواهید شد. اما مطمیناً عوض کردن پوشک یکی از آنها نخواهد بود. به طور متوسط اغلب کودکان در حدود 2 سالگی از لگن برای توالت کردن، استفاده می کنند. معمولاً دختران سریع تر از پسران از پوشک گرفته می شوند.به طور متوسط اغلب کودکان در حدود 2 سالگی از لگن برای توالت کردن، استفاده می کنند. البته آموزش توالت رفتن نیز مانند همه جوانب دیگر رشد و نمو کودک، در کودکان مختلف متفاوت می باشد. تا حدود 20 ماهگی مثانه کودک خیلی تند تند خالی می شود، بنابراین برای او مشکل است که ادرار خود را تا رسیدن به توالت نگه دارد.
بگذارید کودکتان خود به شما نشان دهد که برای استفاده از لگن آماده است. اگر دوست شما می گوید که بچه او از یک سالگی شروع به توالت کردن روی لگن کرد یا مادر شما می گوید فلان زمان برای گرفتن از پوشک مناسب است، تحت تأثیر قرار نگیرید. شما خود می دانید که کودکتان چه موقع آماده است. برخی از والدین ترجیح می دهند که این مرحله را در فصل گرم شروع کنند تا کودک بتواند با لباس سبک تری در خانه باشد و در موقع لزوم بتواند راحت تر به دستشویی برود.

نشانه های فیزیکی:
· در هنگام راه رفتن و یا حتی دویدن می تواند تعادل خود را حفظ کند.
· در هر بار ادرار کردن مقدار ملاحظه ای مایع دفع می کند.
· در ساعاتی مشخص از روز مدفوع می کند.
· حدود سه تا چهار ساعت در روز پوشکش را خشک نگه می دارد. که به این معنی است که عضلات مثانه اش به اندازه ای قوی هستند که بتوانند ادرارش را نگه دارند.

نشانه های رفتاری:
· در حدود 2 تا 5 دقیقه می تواند به آرامی در یک وضعیت بنشیند.
· قادر به بالا و پایین کشیدن شلوارش می باشد.
· بلافاصله پس از کثیف کردن پوشکش از شما می خواهد که او را عوض کنید.
· وقتی که شما همسرتان یا خواهر و برادرش به توالت می روید، کنجکاوی و علاقه نشان می دهد.
· برای مدفوع کردن عادات خاصی دارد. بعنوان مثال دو زانو می نشیند و یا صدای خاصی از خود در می آورد.
· تمایل دارد تا در کارهایش مستقل عمل کند.
· در صورت انجام یک کار جدید به خود افتخار می کند.
· نسبت به آموزش توالت کردن مقاومت و یا مخالفتی نشان نمی دهد.

نشانه های ادراکی:
· قادر به پیروی راهنمایی های ساده می باشد. مثلاً اگر به او بگویید آن توپ را به من بده، آنرا انجام می دهد.
· قادر به ادای کلماتی برای ادرار و مدفوع می باشد که شما متوجه آنها می شوید.
· می داند هر چیز باید سرجای خودش قرار گیرد.
· قادر است دستشویی اش را تا زمانیکه به لگن می رسد نگه دارد.

و در اخر
برای فهماندن عمل توالت رفتن می توانید برای او عروسکهایی تهیه کنید که قادر به ادرار کردن می باشند. امروزه عروسکهایی وجود دارند که از شیشه شیرشان آب یا مایعی دیگر می نوشند و سپس با قرار گرفتن بر روی لگنشان آنرا دفع می کنند. برای کودکتان توضیح دهید که برای عروسک چه اتفاقی می افتد و به او بگویید که مایعاتی که او می خورد نیز نیاز دارند که از بدنش بیرون آیند. به این ترتیب او دید بهتری نسبت به آموزش توالت رفتن پیدا کرده و کمتر از این کار ترسیده و یا نسبت به آن نگرانی نشان می دهد.
.
سعی کنید از توالت رفتن و نشستن روی لگن یک بازی درست کنید. به این ترتیباو حتماً سعی در همکاری خواهد کرد. به طور مثال می توانید از رنگهایخوراکی استفاده کرده و یک قطره رنگ خوراکی آبی را توی لگنش بریزید. سپس بهاو نشان دهید که با ادرار کردن توی لگنش آن قطره به رنگ سبز تبدیل می شود.همچنین می توانید در لگنش برای او نشانه ای برای هدف گیری قرار دهید.مثلاً یک تکه دستمال توالت توی لگنش بگذارید و از او بخواهید که با ادرارکردن روی آن، آنرا خیس کند.

ابزار دیگری که برای تشویق کودک برای توالت رفتن می توانید استفاده کنید،یک جدول به زیبایی طراحی شده و برچسبهای ستاره می باشد. بر روی یک کاغذطرح دار یا رنگی یک جدول برای او بکشید و هر بار که او برروی لگنش نشست یکستاره در یکی از خانه های جدول قرار دهید. کم کم تنها زمانی در جدولشستاره بچسبانید که او از لگن به جای پوشک استفاده کند و هر موقع که همهجدول او پر از ستاره شد برای او یک جایزه کوچک (می تواند خوراکی یا اسباببازی باشد) تهیه کنید. به یاد داشته باشید که خانه های جدولتان زیاد نباشدزیرا که صبر و حوصله کودکان در این سن کم است.

برای او کتابهایی راجع به آموزش توالت بخوانید و یا دی وی دی یا فیلم هاییدر ارتباط به این موضوع را به او نشان دهید. می توانید هنگامی که او رویلگن نشسته است نیز کتابها را در اختیارش قرار دهید تا عکسهایش را نگاه کند.
· پس از هر بار استفاده از لگن برای او دست زده و زباناً او را تشویق کنید و به او بگویید که چقدر بچه زرنگ و باهوش است.

لینک آموزش (سری دوم )

http://koodakeman91.niniweblog.com/post41.php


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

مامان سبحان جون
14 مرداد 91 22:20
میسی از مطالب خوبتون من شمارو لینک کردم اگه دوست داشتین من رو هم جز لینک دوستان بذارید ممنون
مامان نوژاجونی
28 مهر 91 15:56
مرسی ازمطالب خوبت .واقعا کاربردی هستند
مامان محمدرهام جون
7 خرداد 92 21:16
پدر
1 اسفند 93 19:12
از اینکه به تحلیلی و علمی به مسأله پرداختید بسیار متشکرم. مطالبتون مورد اطمینان بود.
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد