وبلاگ کودک منوبلاگ کودک من، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 25 روز سن داره

کودک من

شلوار

صلح با کودک بدغذا

1392/1/28 12:16
نویسنده : وبلاگ کودک من
3,742 بازدید
اشتراک گذاری
مدارا با يك بچه بدغذا يكي از سخت‌ترين كارهاي دنيا براي والدين است. اگر شما هم كوچولوي نق‌نقويي داريد كه سر سفره به انواع و اقسام غذاها فقط مي‌گويد:«دوست ندارم» خواندن اين مطلب را از دست ندهيد تا شايد بتوانيد بدغذايي فرزندتان را برطرف كنيد.

بدغذايي بچه‌ها در برهه‌اي از زمان، يك رفتار كاملا طبيعي است ولي اين رفتار طبيعي، معمولا منجر به اتفاقات غيرطبيعي در خانه مي‌شود! جنگ و دعوا بر سر ميز شام و اصرار مادر به كودك براي خوردن گوشت، يا سبزي‌ها يا ماست و جيغ و داد كودكي كه سرسختانه از مواضع خودش دفاع مي‌كند، صحنه‌هايي است كه در هر خانه‌اي كه كودك نوپا دارد به وفور ديده مي‌شود. آخر هم يا كار به اجبار و زور مي‌كشد يا قهر و گرسنه ماندن كوچولوها!  اما اين مشكل و راه رويارويي با آن هميشه هم نبايد اين‌قدر دشوار باشد. به علاوه هميشه يادتان باشد شما تنها والديني نيستيد كه با فرزندشان چنين مشكلي دارند. در اين مطلب 13 راهكار را براي برخورد با بچه‌هاي بدغذا و كمك به آن‌ها براي داشتن تغذيه‌اي سالم‌تر و متعادل‌تر ياد مي‌گيريد. تا وقتي كه سليقه غذايي فرزند شما به بلوغ كامل نرسيده است، بد نيست اين 13 نكته را به كار ببنديد.

  به اشتهاي فرزندتان احترام بگذاريد


داشتن يا نداشتن اشتها براي بچه‌ها هم مانند بزرگ‌ترها براي خوردن غذا لازم است. كوچولوها ماشيني نيستند كه هر وقت دكمه آن را روشن كنيد، شروع به خوردن بكنند! بچه‌ها به‌خصوص در سنين پايين‌تر فقط وقتي گرسنه باشند غذا مي‌خورند. بنابر اين وقتي فرزندتان اشتها ندارد، او را به خوردن غذا يا ميان‌وعده مجبور نكنيد. به همين ترتيب، در پايان غذا به كودك اصرار نكنيد بشقابش را تميز كند و براي اين كار او را تشويق نكنيد. اين كار فقط باعث مي‌شود تا موضوع غذا خوردن تبديل به يك موضوع جنجال‌برانگيز شود و كودك به خوردن بيش از مقدار كه سير شود، تشويق شود.


 

 قوانين را نشكنيد!


بهتر است در خانه، براي غذا خوردن برنامه و قانون مشخصي داشته باشيد و هميشه آن را رعايت كنيد مثلا همه وعده‌هاي غذايي را سر ساعت مشخص سرو كنيد. خوردن آبميوه، ميان‌وعده و شير را دست كم يك ساعت قبل از غذا ممنوع كنيد. اگر بچه‌ها گرسنه به سر ميز بيايند، احتمالا علاقه بيشتري به غذا نشان مي‌دهند.


 

  شوكه نشويد!


هر بار كه غذاي جديدي را به كودك‌تان معرفي مي‌كنيد بايد منتظر ديدن چنين صحنه‌هايي باشيد: كودك به غذا دست مي‌زند، آن را بو مي‌كشد، اندكي از آن را در دهان مي‌گذارد و حتي ممكن است دوباره آن را از دهانش بيرون بياورد! چيزي كه مسلم است اين است كه قبل از اينكه كودك نخستين لقمه از غذاي جديد را بخورد، چند بار اين كارها را تكرا خواهد كرد. بنابر اين بهتر است صبور باشيد و مايوس نشويد، ممكن است براي بار اول و دوم همين قضيه تكرار شود ولي بار سوم و چهارم قطعا وضع بهتر خواهد بود. به شرطي كه حوصله كنيد! اگر مي‌خواهيد كودك را به پذيرش غذاي جديد تشويق كنيد بهتر است درباره رنگ، بو و شكل آن حرف بزنيد نه اينكه مدام تكرار كنيد مزه اين غذا خوب است.

 غذا را خوشگل كنيد!


بچه‌هاي كوچك بيشتر به ظاهر غذا اهميت مي‌دهند تا طعم آن. از طرفي زيبا كردن ظرف غذاي آن‌ها و درست كردن شكل‌هاي بامزه با خوراكي‌ها باعث مي‌شود تا آن‌ها موقع غذا خوردن نوعي تفريح را هم تجربه كنند. شما مي‌توانيد با قالب‌هاي شيريني غذاها را قالب بزنيد يا حتي اجازه دهيد كودك با سبزي‌ها منظره و آدمك درست كند. خلاق باشيد! غذاهاي صبحانه را براي شام به كودك تعارف كنيد.


 

   دسر جايزه ندهيد!


بعضي از پدر و مادرها عادت دارند دسر را به‌عنوان يك جايزه و تشويق براي فرزندشان درنظر بگيرند و درصورتي كه غذاي اصلي را نخورد، او را از خوردن دسر محروم كنند.  اين رفتار نادرست است، چراكه ناخودآگاه اين پيام را به كودك منتقل مي‌كند كه دسر بهترين بخش غذاست و فقط اشتهاي او را براي خوردن شيريني بيشتر مي‌كند. براي حل اين مشكل بهتر است فقط هفته‌اي چند شب دسر داشته باشيد و در اين چند شب، تحت هر شرايطي به كودك اجازه خوردن دسر را بدهيد. راه ديگر اين است كه دسرهاي بهتر و سالم‌تر تهيه كنيد مثلا به‌عنوان دسر از ماست و ميوه استفاده كنيد.


 

  الگوي خوبي باشيد


بچه‌ها عادت دارند در همه چيز از بزرگ‌ترها تقليد كنند. اگر شما از يك رژيم غذايي سالم و متنوع پيروي كنيد، كودك هم با ديدن رفتار شما تشويق شده و همان رفتار را تقليد مي‌كند.


 

   كلك بزنيد!


شما مي‌توانيد با مخلوط كردن انواع مختلف غذا حتي موادي را كه فرزندتان دوست ندارد اندك‌اندك وارد رژيم غذايي او بكنيد. چرخ كردن گوشت و اضافه كردن آن به غذاهاي مورد علاقه كودك‌تان يكي از اين راه‌هاست. در ضمن مي‌توانيد سبزي‌هايي مانند جعفري خرد شده يا فلفل سبز يا كلم بروكلي خرد شده را به مايه ماكاروني، غذاي محبوب فرزندتان، اضافه كنيد يا كدو را رنده كرده و در سوپ بريزيد!

   حواس كودك را پرت نكنيد


انواع محرك‌هاي محيطي مانند تلويزيون مي‌توانند حواس كودك را پرت كرده و او را از سر سفره غذا بلند كنند. به همين دليل بهتر است موقع خوردن غذا، تلويزيون را خاموش كنيد، اسباب‌بازي‌هاي كودك را كنار بگذاريد و اجازه ندهيد با كتاب يا اسباب‌بازي سر سفره بيايد.


 

   مادر باشيد نه آشپز!


اگر بعد از اينكه فرزندتان غذايي را نپذيرفت، براي او غذاي جداگانه درست كنيد، او را براي حفظ اين عادت نادرست تشويق كرده‌ايد. به جاي پختن انواع جور و واجور غذا، هميشه همان غذاهاي سالم را براي همه اعضاي خانواده سرو كنيد. كودك شما هم كم‌كم با اين غذاها آشنا مي‌شود و به خوردن آن‌ها عادت مي‌كند.


 

دعوا نكنيد!


اصرار بيش از حد شما براي خوردن يك ماده غذايي بدتر باعث مقاومت كودك مي‌شود و به همين دليل حالت لج و لجبازي بين شما پيش خواهد آمد. در ضمن يادتان باشد هيچ‌وقت نبايد در برابر اين رفتار كودك خونسردي خودتان را از دست داده و با او دعوا كنيد. اگر كودك موقع خوردن غذا استرس داشته باشد، آمدن سر ميز غذا براي او تبديل به خاطره‌اي ناخوشايند مي‌شود و او براي غذا خوردن بيشتر دچار مشكل خواهد شد.

صبور باشيد


اصلاح عادت‌هاي نادرست بچه‌ها چيزي نيست كه يك شبه اتفاق بيفتد، بنابر اين بايد صبور باشيد و اجازه دهيد تا در طولاني‌مدت همه چيز بهتر شود. حواس‌تان به نشانه‌هاي كوچك نيز باشد. همين كه فرزندتان هر روز به موقع سر ميز مي‌آيد، شروع خوبي براي اصلاح عادت بدغذايي اوست.


 

پاي بچه‌ها را وسط بكشيد


همه بچه‌ها غذايي را كه خودشان درست كرده باشند مي‌خورند. شما مي‌توانيد كودك را در مراحل مختلف تهيه غذا، از خريد مواد لازم در سوپرماركت تا شستن و پختن آن‌ها شركت دهيد. يادتان باشد چيزي را كه دوست نداريد فرزندتان بخورد، اصلا خريداري نكنيد.

منبع:برترینها

لینکهای مربوطه

غذاهای ابتـکاری برای تحریـک اشتـهای کودکان (سری اول)

 غذاهای ابتـکاری برای تحریـک اشتـهای کودکان (سری دوم)

غذاهای ابتـکاری برای تحریـک اشتـهای کودکان (سری سوم)

غذاهای ابتـکاری برای تحریـک اشتـهای کودکان (سری چهارم)

غذاهای ابتکاری برای تحریک اشتهای کودکان (سری پنجم)

غذاهای ابتـکاری برای تحریـک اشتـهای کودکان (سری ششم)

غذاهای ابتـکاری برای تحریـک اشتـهای کودکان (سری هفتم)

غذاهای ابتـکاری برای تحریـک اشتـهای کودکان (سری هشتم)

غذاهای ابتـکاری برای تحریـک اشتـهای کودکان (سری نهم)

تزیین موز به شکل کوسه

پنیر موشی

نمونه دیگر از تزیین پنیر برای بی اشتهایی کودکان

تزیین میوه برای تحریک اشتهای کودکان

کوچولوهای بد غذا

بی اشتهایی کودکان

راهکارهایی برای دادن غذا به کودکان

 آموزش تصویری گلدان میوه

 طرز درست کردن گلدان میوه برای برانگیختن اشتهای کودکان

غذاهای انگری برد

بی‌اشتهایی کودکان نتیجه رفتار والدین است

 به کودکان قدرت تصمیم گیری برای تغذیه ی درست بدهید

تزیین میکی موسی غذای کودک

‌١٥ اصل تغذیه‌ای برای کودکان

آرشیدا کوچولو و غذاهای تزیین شده

رژیم چاق کنندگی در نی نی ها

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک من می باشد